تغییر رویکرد سازمان بهزیستی به جلوگیری از وقوع «بزه»

دکتر هاشمی
دکتر هاشمی

رئیس سازمان بهزیستی گفت: ‌رویکرد سازمان تغییر یافته و درصدد هستیم پیش از وقوع بزه‌های اجتماعی جلوی آنها را بگیریم.
خبرگزاری فارس: تغییر رویکرد سازمان بهزیستی به جلوگیری از وقوع «بزه»

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همایون هاشمی پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت هفته بهزیستی که در سالن ورزشی بهزیستی برگزار شد با اشاره به همزمانی ماه رمضان و هفته بهزیستی اظهار کرد: امیدواریم این تقارن زیبا موجب برکات بیشتری برای جامعه هدف و پرسنل سازمان در همه استان‌ها باشد.

وی افزود: چنانچه سازمان بهزیستی یک روز کار خود را در کشور تعطیل کند، جامعه رو به ویرانی خواهد رفت زیرا پرسنل این سازمان در همه نقاط کشور تمام مددجویان و نیز تمام اقشار جامعه را زیر پوشش فعالیت‌های خود قرار می‌دهند و همگان را از آسیب‌های اجتماعی دور می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی پیشگیری بروز معلولیت و آسیب‌های اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: آگاه‌سازی عمومی جزو مبانی اصلی سازمان بهزیستی بوده و اثرات خود را در آحاد مختلف به جا گذاشته است.

وی ادامه داد: از سال گذشته نوسازی وظایف سازمان بهزیستی شروع شد و نتیجه آن از هم‌دیده می‌شود زیرا رویکرد سازمان تغییر یافته و درصدد هستیم پیش از وقوع بزه‌های اجتماعی جلوی آنها را بگیریم.

هاشمی با اشاره به راه‌اندازی و تثبیت اورژانس اجتماعی عنوان داشت: هدف همه نهادها باید پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی باشد.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه هم‌اکنون مشاوره رایگان حضوری در هزار نقطه کشور صورت می‌گیرد گفت: علاوه بر این مشاوره‌های اینترنتی و تلفنی هم در سراسر کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر پیشگیری و درمان اعتیاد بیان داشت: در پایان سال ۹۱ بیش از ۶۰۰ پایگاه و مرکز نگهداری معتادان توسط سازمان بهزیستی در سراسر کشور به بهره‌برداری رسیدند.

هاشمی با اشاره به زیر پوشش قرار دادن ۹۲ هزار نفر زن سرپرست خانوار برای بیمه اجتماعی گفت: علاوه بر این ۱۴۰ هزار واحد مسکونی هم در سراسر کشور برای مددجویان ساخته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: هفت عنوان و هفت رنگ زندگی توسط این سازمان به همراه نمادهایی برای کمک‌رسانی به مددجویان انتخاب شده است؛ بهزیستی به معنای خوب زندگی کردن و حرکت به سمت زندگی واقعی و اساسی بوده و همه پیامبران الهی هم همین هدف را دنبال می‌کردند.

وی با تاکید بر فراهم آوردن آرامش، زیبایی، تازگی، سلامتی و شادابی برای همه اقشار جامعه عنوان داشت: این مفاهیم در همه ادیان قابل مشاهده هستند و دین اسلام هم به سادگی و در قالب سبک زندگی دینی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد آن را مطرح کرده است.

هاشمی با اشاره به ضرورت بازگشت به سیره نبوی و علوی در طراحی سبک زندگی اسلامی گفت: تاکنون بیش از ۲۷ عنوان کتاب در مورد زندگی خوب تدوین شده و به زودی به صورت رایگان در میان خانواده‌ها توزیع خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: والدینی که به تغییر رفتار فرزندان خود آگاهی ندارند باید منتظر ارتکاب بزه‌های اجتماعی هم از سوی آنها باشند بنابراین همگان وظیفه دارند خانواده‌ها را متوجه چنین آسیب‌هایی بکنند.

وی با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی مانند شیشه خطری جدی برای جامعه محسوب می‌شود گفت: عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه کشور را دچار فاجعه خواهد کرد.

هاشمی از امضای تفاهمنامه‌ای میان سازمان بهزیستی و حوزه علمیه قم به منظور اجرای هرچه بهتر طرح‌های پیشگیرانه آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: قرار شده است بیش از هزار نفر از مبلغان دینی در این زمینه با سازمان همکاری کنند.

رئیس سازمان بهزیستی حوزه توان‌بخشی و تغییر رویکردها در این عرصه را مورد توجه قرار داد و افزود: توان‌بخشی حرفه‌ای در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس توان‌گیران باید پس از مدتی بتوانند خروجی‌های مثبتی داشته باشند.

وی اضافه کرد: توانمندسازی و توان‌بخشی حرفه‌ای در اولویت کارهای سازمان بهزیستی قرار گرفته و امیدواریم در این عرصه به سطح کشورهای پیشرفته برسیم.

هاشمی با تاکید بر همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها برای ارائه خدمات مطلوب بهزیستی به مردم گفت: هم‌افزایی در این حوزه به نفع همه کشور خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر