روز جهانی کودک: به کودکان برای ایفای نقش‌های خود فرصت دهیم

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: دادن فرصت به کودکان برای ایفای نقش های خود در یک محیط امن در کنار بقیه مردم، بدون اینکه برچسبی بخورند یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود. اطمینان داریم این فضاها می تواند امنیت بیشتر را برای این گروه از کودکانی که به هر دلیلی مجبورند کار کنند، ایجاد کند.

سید حسن موسوی چلک افزود: فراموش نکنیم که ما در برابر همه اقشار جامعه، مسئولیتی داریم و نمی توانیم بی تفاوت باشیم. برچسب زدن و طردکردن کودکان و عدم پذیرش آنها در جامعه، ندادن فرصت های مناسب برای تحقق حقوق شهروندی آنها و موارد دیگر مانع ادغام اجتماعی می شود. بنابراین باید این مسیر را به گونه ای طی کنیم که کودکان احساس حمایت و امنیت کنند و بدانند که جامعه نسبت به آنها بی تفاوت نیست.

برچسب زدن و طردکردن کودکان و عدم پذیرش آنها در جامعه، ندادن فرصت های مناسب برای تحقق حقوق شهروندی آنها و موارد دیگر مانع ادغام اجتماعی می شودوی ادامه داد: کودکان باید مدرسه، خانواده و بازی را تجربه کنند اما از سوی دیگر واقعیت اقتصاد ناخوش ما موضوعی است که شاید موجب شود بسیاری مواقع آرزوها تحقق پیدا نکند و به همین دلیل این کودکان برای تامین معاش خانواده مجبور می شوند به خیابان بیایند و کار کنند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اضافه کرد: اینکه به هر دلیلی ما نمی توانیم فضایی را فراهم کنیم که این کودکان واقعا فقط دغدغه درس، مدرسه و بازی را داشته باشند و با طرد کردن آنها زخمی به پیکر آنها خواهیم زد به همین دلیل ما در انجمن مددکاران اجتماعی ایران برای همه گروه های هدف از جمله کودکان، ادغام اجتماعی را توصیه می کنیم. اعتقاد ما این است ادغام اجتماعی می تواند فرصت خوبی در اختیار این افراد از جمله کودکان کار قرار دهد.

موسوی چلک افزود: یکی از موضوعاتی که ما در جامعه با آن روبرو هستیم، موضوع کودکان کار در خیابان است. کودکانی که به هر دلیلی باید مدرسه، خانه و کوچه باشند، با دوستان خود بازی کنند و به عبارت دیگر کودکی به معنای واقعی خودش را انجام بدهند، در خیابان کار می کنند و بیش از دو دهه است که این پدیده را تقریبا در اکثر شهرها یا به طور فصلی یا دائمی می بینیم.

کودکان کار یا تنها یا با خانواده های خود هستند؛ یا ایرانی یا از اتباع خارجی هستند و ممکن است برخی از آنها به واسطه داشتن سابقه کانون اصلاح و تربیت، شرایط پذیرش در خانه را نداشته باشند و در خیابان بمانند یا به واسطه از دست دادن سرپرست خود مجبورند در خیابان کار کنند و در تامین معاش خانواده کمک کنند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: البته برخی از کودکان کار ممکن است درگیر سوءمصرف مواد باشند یا خانواده‌های نابسامانی را داشته باشند.

موسوی چلک با بیان اینکه ماده ۷۹ تا ۸۴ قانون کار به طور خاص به موضوع کودکان کار اختصاص دارد، افزود: براساس این ماده قانونی، کار کودک زیر ۱۵ سال ممنوع است و براساس ماده ۸۰ نیز افراد ۱۵ تا ۱۸ سال کارگر نوجوان نامیده می شوند. طبق این مواد قانونی، کار کودک باید شغلی باشد که به سلامت آنها آسیب نزند. حتی کودکان کار می توانند مشمول حمایت های بیمه تامین اجتماعی هم شوند. طبق متن قانون، ساعت کار کودکان کار باید کمتر باشد.

وی تاکید کرد: موضوعی که اهمیت زیادی در مورد این گروه از کودکان دارد، امنیت کودکان، حفظ سلامت آنها و برخورداری از حقوق خود با عنوان شهروندان این جامعه است بنابراین کار کودک یا حضور کودک کار در خیابان نباید مانع دسترسی کودکان به حقوق‌شان شود.

حمایت از حقوق کودک لایحه ای قضایی با ماهیت اجتماعی

موسوی چلک لایحه حمایت از حقوق کودک را بسیار مهم خواند و گفت: اگر ۳۰درصد از مفاد این لایحه بعد از تصویب اجرایی شود، یکی از پیشروترین کشورها در حوزه قانونگذاری در حمایت از کودکان خصوصا کودکان در معرض خطر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این لایحه قضایی با ماهیت اجتماعی است، ادامه داد: ۱۸ بار در این لایحه از کلمه مددکاری استفاده شده و ویژگی های بسیار خوبی دارد که استفاده از ظرفیت های غیردولتی، سلامت کودک، ظرفیت منابع اجتماعی بویژه نقش سازمان بهزیستی به عنوان مرجع جدی برای حقوق کودکان بی سرپرست، بد سرپرست، خیابانی، کار و غیره در آن لحاظ شده است.

فراگیر نشدن آموزش، مهمترین مشکل در حوزه حقوق کودکان

رییس انجمن مددکاری با بیان اینکه همه کودکان لازم التعلیم حق استفاده از آموزش رایگان را دارند، گفت: آنهایی که به هر دلیلی امکان تحصیل ندارند، فرصت تحصیل را باید برای آنها فراهم و در این بخش، از ظرفیت های مردمی و تشکلهای غیردولتی استفاده کنیم.

مهارت های اجتماعی موضوع مهم دیگر در حوزه کودک است که آن را نیز باید تقویت کردموسوی چلک خواستار افزایش حساسیت ها نسبت به حقوق کودک و مطالبه گری آن شد و درمورد مهارت های اجتماعی کودکان گفت: مهارت های اجتماعی موضوع مهم دیگر در حوزه کودک است که آن را نیز باید تقویت کرد.

شاخص های سلامت و رفاه کودک را بسنجیم

رییس انجمن مددکاری کشور با بیان اینکه شاخص های رفاه و سلامت کودکان را باید بسنجیم، افزود: صدای کودکانی که در مناطق نابسامان و نامناسب شهری هستند نیز باید شنیده شود.

وی ادامه داد: امسال شعار دفتر اسکان بشر، شنیدن صدای این کودکان بود که در این بخش باید برنامه های جدی تری داشته باشیم زیرا این کودکان در معرض خطر بیشتری هستند و طبیعی است که به توجه بیشتری نیاز دارند.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: کودکان دارای نیازهای خاص مانند معلولیت و بیماری صعب العلاج نیز به توجه بیشتری نیاز دارند.