موسوی چلک: خطر عادی سازی کار کودک / کودکان کار گم شده‌اند

به گزارش جام جم آنلاین، حسن‌ موسوی‌ چلک با اشاره به اینکه شعاری که امسال برای روز جهانی مبارزه با کار کودک در نظر گرفته شده «عدالت اجتماعی برای همه چگونه به کار کودک پایان بدهیم» است، افزود: آمارهای‌‌ جهانی نشان می‌دهد که حدود ۱۶۰ میلیون کودک کار در دنیا وجود دارد، یعنی‌ یک کودک به ازای هر ۱۰ کودک در دنیا کودک کار است.

وی درباره اینکه آیا تعداد کودکان کار در سال‌های اخیر در دنیا افزایش یافته است؟ نیز ادامه داد: ‌این‌ آمار قبلا حدود ۲۵۰ میلیون نفر بود و کاهش پیدا کرد. اما پس از فراگیری کرونا و افزایش مشکلات اقتصادی آمار کودکان کار دوباره روندی افزایشی در پیش گرفته است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پاسخ به این پرسش که تعداد کودکان کار در کشورمان چقدر است؟ به جام جم آنلاین گفت: یکی از مشکلاتی که در این حوزه با آن رو به رو هستیم این مساله است که آمار مشخصی از کودکان کار در کشورمان در دست نیست.

وی درباره اینکه  اعداد مختلفی در خصوص جمعیت کودکان کار در کشورمان مطرح است،‌ نیز عنوان کرد‌: شرایط به گونه‌ای است که حتی در این خصوص نمی‌توان گمانه زنی کرد. اما با توجه به شرایط اقتصادی جمعیت کودکان کار روند رو به رشدی دارد و  می‌توان گفت حضور آنها در شهرها مشهودتر از  گذشته شده است.

موسوی چلک تاکید کرد: مساله دیگری که در کشورمان با آن رو به رو هستیم این نکته است؛ برخی خانواده‌ها  با کار کودک کنار آمده‌اند و به نوعی می‌توان گفت ‌در این حوزه شاهد عادی سازی هستیم که پیامدهای جبران ناپذیری برای کودکان و جامعه دارد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پاسخ به این پرسش که پیامدهای این عادی سازی چیست؟ نیز توضیح داد: در قدم  اول کودکان از حقوق خود محروم می‌شوند. اما نباید فراموش کرد که کودکان کار و خیابان به نوعی در جامعه تحقیر می‌شوند و خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و این شرایط حس انتقام را در آنها ایجاد می کند.

وی ادامه داد: این خطر نیز وجود دارد که کودکان کار به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند یا از سوءتغذیه رنج ببرند. نگران کننده‌تر اینکه آنها خشونت‌هایی را نیز تجربه می‌کنند و به این شکل احتمال گرایش به آسیب‌های اجتماعی در آنها افزایش می‌یابد.

به گفته موسوی چلک ‌ ممکن است از کودکان کار  برای فروش ‌و توزیع مخدر یا سایر جرایم  نیز استفاده کنند.

 

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پاسخ به این پرسش که  آیا ادعای برخی مسئولان مبنی بر اینکه‌ بیشتر کودکان کار در کشورمان کودکان اتباع بیگانه‌ هستند، درست است؟ نیز توضیح داد:‌ هرچند بعد از قدرت گرفتن طالبان حضور این افراد بیشتر شده است. اما  جمع آوری کودکان کار  اخلاقی و انسانی نیست و  با روح مددکاری اجتماعی نیز همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه ما کودکان کار اتباع بیگانه را بیشتر شناسایی می‌کنیم، بیان کرد: به نظرم فرافکنی است که بگوییم ما ایرانیان فقیر نیستیم.‌‌ ما نباید کودکان کودکان کار را به کودکان کار در خیابان و کلانشهرهایی مانند تهران تقلیل بدهیم، زیرا بسیاری از آنها در محل‌هایی کار می‌کنند که دسترسی به آنها آسان نیست‌.

موسوی چلک ادامه داد: بخش عمده کودکان کار ما ایرانی هستند که به دلیل معیشت و خرده فرهنگ حاکم بر خانواده ناچار‌ به کار می‌شوند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران  یادآور شد: ما در ایران ‌ کودکان کار را به کودکان کار خیابان تقلیل می‌دهیم. این درحالی است که در کشورمان بیشتر‌ کودکان در مشاغلی مانند کشاورزی، دامداری و کارگاه‌های زیرزمینی مشغول به کار هستند.