گزارشی از مجمع عمومی انجمن در ۱۴۰۲: انتخابات هیات مدیره به زودی برگزار خواهد شد

مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن مددکاران اجتماعی ایران مطابق اساسنامه و با اعلام قبلی در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ به صورت آنلاین برگزار شد. در این مجمع دستورهای زیر مد نظر قرار داشت:

  • ارائه گزارش هیات مدیره
  • ارائه گزارش بازرس
  • ارائه توضیح درباره قانون جدید و آیین نامه اجرایی قانون نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی – تخصصی .

در این برنامه پس از پخش تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی، ابتدا رییس انجمن  به شرکت کنندگان در مجمع عمومی، خیر مقدم گفت . سپس روند انتخاب هیات رئیسه برگزار شد و رئیس جلسه، منشی و دو نفر ناظر برای این جلسه با تأیید حاضرین انتخاب شدند.

برای دستور اول جلسه، گزارش فعالیت های انجمن در سال جاری منتهی به روز جلسه از سوی رئیس انجمن ارائه گردید. این گزارش با توضیحات مسئول کمیته بین الملل و گزارش مالی از سوی خزانه دار تکمیل شد وسپس به رای گذاشته شد  و حاضرین  در مجمع گزارش را تأیید کردند. این گزارش در سه بخش فعالیت های داخلی شامل حضور در تصمیم سازی ها و سیاستگذاری ها، اقدامات مشاوره ای، حضور در مجامع علمی و شرکت در همایشها و کنفرانس های مرتبط با موضوع هدف های اساسنامه و فعالیت های بین الملل انجمن تقسیم بندی شده بود. گزارش مالی با ذکر جزئیات مخارج انجمن ارائه گردید.  درباره مشکلات بانکی به اعضاء مجمع توضیح داده شد.

در خصوص دستور دوم جلسه نیز خانم بهبودی به عنوان بازرس، گزارش خود از نحوه فعالیت های هیات مدیره و مجموعه انجمن در بخش اجرایی و مالی و بانکی ارائه نمود که با تأیید حاضرین همراه شد. بازرس انجمن تأیید کرد که رئوس همه فعالیت های انجام شده پس از تصویب در هیات مدیره و با اطلاع بازرس صورت گرفته و یک نسخه از همه صورت جلسات در اختیار ایشان قرار گرفته است. خانم بهبودی، همچنین وضعیت حسابهای بانکی (حساب اصلی، حساب پشتیبان و حساب ارزی (غیرفعال) را که در گزارش خزانه دار آمده بود تأیید کرد.

در رابطه با دستور سوم، ضمن مرور بخش هایی از قانون جدید “نحوه تشکیل و فعالیت تشکلهای صنفی – تخصصی” توضیحاتی درباره دلیل برگزار نشدن انتخابات جدید ارائه کرد که بخشی از این توضیحات در ادامه ذکر خواهد شد:

همانگونه که در مجامع قبلی نیز توضیح داده شده بود، با توجه به خلأ قانونی ناشی از لغو قانون “فعالیت احزاب، جمعیت ها و انجمن های سیاسی و صنفی و…” (مصوب ۱۳۶۰٫۶٫۷) (https://rc.majlis.ir/fa/law/show/90226) و تاخیر در تهیه و تصویب قانون جایگزین (تحت عنوان: قانون نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی – تخصصی) و آیین نامه اجرایی آن روند برگزاری قانونی مجامع عمومی انجمن های صنفی دارای مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور مختل شده و امکان قانونی برای برگزاری انتخابات وجود نداشت.  تصویر کلیه مکاتبات به رویت هیات رییسه مجمع رسانده شد. همچنین، معاونت سیاسی وزارت کشور که تا قبل از تدوین قانون جدید، مرجع ارائه مجوز و نظارت بر انجمن های صنفی از جمله انجمن مددکاران اجتماعی ایران بود از هر گونه اظهارنظر درباره تکلیف تشکلهایی که با مجوز این مرجع، فعالیت می کردند اجتناب کرده حتی از سال گذشته از ثبت نامه های انجمن در دبیرخانه خودداری می کرد.

با تصویب قانون جدید در مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ (https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1773164)  روند دریافت مجوزها منوط به تهیه و ابلاغ آیین نامه اجرایی شد که علیرغم تکلیف قانونی برای تهیه آن در سه ماه پس از تصویب (ماده ۲۱)، ماه ها بعد و کمی قبل از برگزاری مجمع (۳ بهمن ۱۴۰۲)، این آیین نامه ابلاغ شد. وفق این قانون و آیین نامه آن، مرجع صدور مجوزهای مرتبط با انجمن های صنفی از معاونت سیاسی به معاونت اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور منتقل شده است.

همچنین، این آیین نامه بر ابهاماتی که از قبل در قانون هم وجود داشت نه تنها کم نکرده بلکه بر آن افزوده است. از جمله اینکه، این آیین نامه تدبیری برای انجمن هایی مانند انجمن مددکاران اجتماعی ایران که سابقه حدود ۶۰ ساله دارند اتخاذ نشده است. حتی نام موسسه نیز ممکن است تغییر کند (تبصره ماده۳۰ و ماده ۳۳)

در عین حال، استثنائات ذکر شده در ماده ۳۲ می تواند انجمن مددکاران اجتماعی ایران را هم که با عنوان موسسه ثبت شده است شامل می شود و از این نظر نیازمند استعلام از مرجع مذکور است.

با وجود موارد فوق، هیات مدیره فعلی انجمن مکاتبات متعددی را  با وزارت کشور انجام داده است و خود را متعهد می داند که در سریعترین زمان ممکن و به محض دریافت پاسخ استعلامات از معاونت مربوطه در وزارت کشور فرایند انتخابات را مطابق این قانون یا هر رویه دیگری که قانون مقرر داشته است برگزار کند تا خللی در جریان فعالیت های این تشکل رخ ندهد.

در انتهای برنامه سوالاتی از سوی حاضرین درباره عضویت ها و نیز درباره برخی مفاد قانون مذکور مطرح و پاسخ داده شد.

مجمع عمومی عادی سالیانه ۱۴۰۲ پس از رسیدگی به هر سه دستور، با اعلام رئیس مجمع به اتمام رسید.

 

گزارش  انجمن مددکاران اجتماعی در مجمع سال ۱۴۰۲ –

پاورپوینت گزارش عملکرد انجمن مددکاران اجتماعی ایران در مجمع عمومی ۱۴۰۲

 

 

 

 

روابط عمومی انجمن مددکاران اجتماعی ایران