ضرورت پرهیز از خشونت کلامی و غیرکلامی علیه کودکان کار

سیدحسن موسوی‌چلک در گفت‌وگو با میزان به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان درباره نحوه صحیح برخورد با کودکانی که کار می‌کنند، گفت: در درجه اول لازم است افراد به این گروه از کودکان نگاه تحقیرآمیز نداشته باشند و به این افراد به عنوان مجرم و خلافکار نگاه نکنند. تعدادی از این کودکان مکانی برای زندگی ندارند و محل کار و زندگیشان خیابان است، وظیفه مردم این است که این کودکان را به موسسات مرتبط که مهم‌ترینش بهزیستی است، معرفی کنند.

مردم مراقب کودکانی که به هر دلیلی کار می‌کنند، باشند

وی ضمن اشاره به اینکه وظیفه مردم این است که مراقب کودکانی که به هر دلیلی کار می‌کنند، باشند تا دیگران از آن‌ها سوء استفاده نکنند، ادامه داد: مردم هرگز نباید نسبت به این کودکان به شکل کلامی و غیرکلامی اعمال خشونت داشته باشند؛ در مواردی شاهد این موضوع هستیم که هنگامی که کودکی برای پاک کردن شیشه به سمت خودرو فردی می‌رود آن شخص با خشونت با آن کودک رفتار می‌کند در حالی که می‌توان بسیار محترمانه به او گفت که نیاز به انجام این کار نیست. اگر شهروندان نسبت به این کودکان برخورد تحقیرآمیزی داشته باشند، سرشان داد بزنند، آن‌ها را نادیده بگیرند، هلشان دهند و یا به آن‌ها فحش دهند نوعی از اعمال خشنونت است.

شهروندان خشنونت علیه کودکان کار را گزارش دهند/ بی‌تفاوتی موجب استثمار و بهره‌کشی بیشتر از کودکان کار می‌شود

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی افزود: در صورتی که شهروندان شاهد چنین برخوردهایی با این گروه از کودکان بودند بهتر است به این افراد محترمانه تذکر دهند و اگر قانع نشدند مسئله را به مراجع ذی‌ربط گزارش دهند چراکه ما نسبت به اجرای حقوق شهروندان مسئولیت داریم، از آنجایی که تعدادی از این کودکان به شدت مورد استثمار قرار می‌گیرند شهروندان برای دفاع از حقوق آن‌ها باید در صورت مشاهده چنین مسئله‌ای موضوع را به مراجع قانونی مرتبط اطلاع دهند چراکه بی تفاوتی ما موجب استثمار و بهره‌کشی بیشتر از این کودکان می‌شود.

وی عنوان کرد: هم کودکان باید نسبت به این مسئله آگاه باشند که در صورت مورد آزار قرار گرفتن می‌توانند به کدام مرجع درخواست کمک کنند و هم ما به عنوان شهروندان می‌توانیم در صورت مشاهده رفتار‌های خشونت آمیز با این کودکان مسئله را گزارش دهیم؛ راحت‌ترین مرجع برای افراد زیر ۱۸ سال سامانه ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) است و برای افراد بالای ۱۸ سال نیز علاوه بر این سامانه می‌توان از سامانه ۱۳۷ شهرداری استفاده کرد. ممکن است نیاز باشد برای گزارش این موارد زمان بگذاریم، اما لازم است این اقدام را انجام دهیم چراکه بی‌تفاوتی نسبت به این مسائل موجب افزایش و پایداری استثمار نسبت به این کودکان می‌شود.

موسوی چلک با بیان اینکه عمده این کودکان برای کمک به تامین معاش خانواده کار می‌کنند، بیان کرد: بسیاری از این کودکانی که کار می‌کنند اصلا دوست ندارند، خانه و مدرسه رها کنند و در خیابان کار کنند، اما شرایط زندگیشان به نحویست که مجبورند این اقدام را انجام دهند. اگر این افراد حق انتخاب داشتند قطعا خیابان را به عنوان محل کارشان انتخاب نمی‌کردند، درک شرایط این افراد کمک می‌کند تا رفتار انسانی با این کودکان داشته باشیم. باید به این کودکان نگاه حمایتی و مراقبتی داشته باشیم چراکه این کودکان شهروندانی هستند که به هر دلیلی به واسطه شرایط زندگیشان مجبور به کار هستند.

باید مراقب باشیم که مشوقی برای مانایی این کودکان در خیابان نشویم

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی درباره پرداخت کردن پول در قبال دریافت کالا و خدمت از این کودکان توضیح داد: پرداخت کردن پول نقد اصلا توصیه نمی‌شود و باید مراقب باشیم که مشوقی برای مانایی این کودکان در خیابان نشویم چراکه اگر مراقب این مسئله نباشیم، آن فرد زندگی در خیابان را انتخاب می‌کند و با تبعات زندگی در خیابان مواجه می‌شود. دادن هدیه، اسباب‌بازی و خوراکی به کودکانی که کار می‌کنند، نفی نمی‌شود، اما هر اقدامی که انجام می‌دهیم نباید در این کودکان برای ماندن در خیابان علاقه ایجاد کند، بهتر است خدمتی که می‌خواهیم به این گروه از کودکان ارائه کنیم را در اختیار موسسات دولتی و غیر دولتی مرتبط با این کودکان قرار دهیم.