جمعیت سالمندی هر سی سال دو برابر می شود

 
کد خبر: ۹۱۰۷۱۰۰۶۳۰۱
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ – ۰۹:۲۳
________________________________________
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران:
جمعیت سالمندی کشور هر ۳۰ سال دو برابر می‌شود
سرویس : اجتماعی – رفاهی و خانواده

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر لزوم توجه به مساله سالمندی در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان کشور گفت: در غیر این صورت در آینده نه چندان دور جمعیت بالای سالمند بحرانی را در کشور ایجاد می‌کند.
حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه یکی از مسائلی که جهان امروز با آن مواجه است مسئله سالمندی (Ageing) است، اظهار کرد: کاهش موالید، کاهش مرگ و میرها، دسترسی به خدمات بهداشتی، افزایش امید به زندگی از جمله دلایل افزایش آمار جمعیت سالمندی است و این امر به گونه‌ای است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۲ میلیارد نفر از جمعیت دنیا را سالمندان تشکیل می‌دهند.
وی اضافه کرد: رشد جمعیت سالمندی در کشورهای در حال توسعه نیز مشهود است به گونه‌ای که نمی‌توان آن را خاص کشورهای غربی و توسعه یافته دانست. بعنوان مثال در فرانسه هر ۱۵۰ سال جمعیت سالمندی دوبرابر می‌شود اما در کشور چین هر ۲۹ سال این اتفاق می‌افتد و این رقم دو برابر شدن جمعیت سالمندی در کشور ما هر ۳۰ سال اتفاق می‌افتد.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی در ادامه اذعان کرد: رشد جمعیت سالمندی از یک طرف می‌تواند موفقیت (بالاخص در حوزه بهداشتی) محسوب شود، اما از طرف دیگر نگرانی‌های زیاد را بالاخص در کشورهای در حال توسعه بوجود آورده است. این نگرانی‌ها بیشتر در زمینه‌های تغییر ساخت خانواده از «گسترده» به خانواده «هسته‌ای» که در آن پدر و مادر و پدربزرگ در خانه فرزندان خود جای ندارند به وجود آماده و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور در زمینه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، درمانی، سیاسی و غیره پاسخگویی به نیازهای سالمندان در این کشورها را برای مسئولان دشوار کرده است.
موسوی چلک در ادامه با اشاره به تعریفی که از سالمند توسط سازمان جهان بهداشت (W.H.O) و ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی جزء ۵ بند الف ماده ۱۹۲ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، آماده است،گفت: به موجب این تعریف سالمند کلیه افراد ۶۰ سال و بالاتر را در بر می‌گیرد،گرچه بنظر می رسد سن تقویمی نمی‌تواند مبنای تعیین سالمندی باشد، چرا که هستند افرادی که بالاتر از ۶۰ سال سند دارند اما توانمندی لازم را دارند و یا عکس آن نیز صادق است. اما برای اینکه به تعریف پذیرفته شده استناد شده باشد طبق تعریف فوق بالای ۶۰ سال مبنای این گزارش است.
چلک در ادامه اضافه کرد: به همین منظور امروز، در دنیا بحث سالمندی پویا (Active Ageing) مطرح شده است که منظور از آن فرایند بهینه سازی فرصت‌ها برای سلامتی، مشارکت و امنیت به منظور افزایش کیفیت زندگی افراد رو به سالمندی است.
موسوی چلک معتقد است: از آنجایی که انسانها تاریخ انقضا و تاریخ مصرف ندارند، سالمندان نیز از این مساله مستثی نیستند و رویکرد جوامع نسبت به سالمندان باید متناسب با سالمندی پویا باشد.
وی در ادامه با اشاره به مولفه‌های متعدد سالمنی پویا گفت: برخی از مولفه‌های سالمندی پویا شامل بهداشت، خدمات اجتماعی، رفتاری، شخصیتی، محیط فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی است.
موسوی چلک اضافه کرد: در سالمندی پویا باید برای ارتقای سلامتی افراد در تمام طول زندگی (سلامت روانی و اجتماعی)، پیشگیری از بیماری‌ها در تمام سطوح پیشگیری اول، دوم و سوم، تشویق به فعالیتهای ورزشی در تمام طول سال‌های زندگی، فراهم کردن زمینه تأمین اجتماعی مناسب در دوران سالمندی، ارائه خدمات درمانی مناسب، قابل دسترس و ارزان برای سالمندان، آموزش افرادی که از سالمندان مراقبت می‌کنند، مناسب سازی محیط برای حضور سالمندان در فعالیتهای اجتماعی، فراهم کردن امکان تحصیل و یادگیری در تمام طول عمر، محافظت از سالمندان در برابر خشونت (سالمند آزاری)، فراهم کردن زمینه مشارکت سالمندان در امور اقتصادی، استفاده از تجربه سالمندان در حوزه های مختلف و… تلاش کرد.
روند حرکات جمعیتی در دنیا از جمله ایران به گونه‌ای است که در آینده جمعیت عظیمی از سالمندان ایجاد می‌شوند و باید زمینه‌های مختلف فراهم شود تا دوران سالمندی نه دوران صرف زنده بودن،بلکه دوران زندگی کردن باشند. دورانی که در جهان از آن به عنوان دوران طلایی یاد می‌شود.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی در ادامه تاکید کرد: روند حرکات جمعیتی در دنیا از جمله ایران به گونه‌ای است که در آینده جمعیت عظیمی از سالمندان ایجاد می‌شوند و باید زمینه‌های مختلف فراهم شود تا دوران سالمندی نه دوران صرف زنده بودن،بلکه دوران زندگی کردن باشند. دورانی که در جهان از آن به عنوان دوران طلایی یاد می‌شود.
وی در ادامه با ارائه راهبردهای لازم برای این امر، گفت: تامین حداقل نیازهای اساسی در دوران سالمندی، توجه جدی به موضوع سالمندی در کنار توجه صرف به سالمند، تاکید بر پیشگیری از مشکلات،بیماری‌ها و مسایل سالمندان در دوران قبل از سالمندی، استفاده از تجربه های مفید و گران بهای سالمندان در امور مختلف فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی، فراهم کردن زمینه حفظ عزت نفس سالمندان در خانواده وجامعه، حمایت خاص از سالمندان دارای نیازهای خاص، گسترش آموزش مهارت‌های زندگی به افراد از دوران کودکی تا سالمندان از این جمله است.
موسوی چلک با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمان های مسئول در حوزه سالمندی از طریق دبیر خانه شورای ملی سالمندان گفت: تقویت نظام بیمه‌ای در حمایت از سالمندان، مناسب سازی محیط برای حضور فعال و مستقل سالمندان در فعالیت‌های اجتماعی، تسهیل دسترسی به خدمات توانبخشی مورد نیاز سالمندان و حمایت‌های حقوقی از سالمندان در شرایط مورد نیاز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.
انتهای پیام