انتخاب رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، هوشمندانه بود

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، انتخاب رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را انتخابی هوشمندانه خواند و گفت: نباید توقع داشت این رویکرد در کوتاه زمان به نتیجه برسد چون وضعیت مواد مخدر، یک شبه در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوجود نیامده است.

20141112094525641

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، حسن موسوی‌چلک در بازدید از غرفه ایران پاک در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: امروز دنیا، دنیای اطلاعات است. در دنیایی که دارای این ویژگی است، بی‌شک رسانه‌ها به اشکال مختلف بیشترین نقش را در انتقال آگاهی و ارائه اطلاعات دارند، پیشرفت تکنولوژی هم، این نقش را پررنگ‌تر کرده است.

وی افزود: سرعت انتقال اطلاعات بیشتر شده و ایران نیز در این زمینه عقب نیست. در عین حال تنوع‌طلبی در رسانه‌ها وجود دارد. خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری دستگاه‌ها هر کدام یک ظرفیت محسوب می‌شوند، در واقع می‌توان گفت که هیچ ظرفیتی به اندازه رسانه فراگیر نیست.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی بیان کرد: نکته مهمی که در انتقال اطلاعات تاثیرگذار است، توجه به مبانی فرهنگی مخاطب است و نباید از آن غافل شد. رسانه اکنون نهاد ششم اجتماعی محسوب می‌شود و در کنار خانواده، اقتصاد، دین، آموزش و دولت قرار گرفته است. لذا شناخت ظرفیت رسانه و استفاده درست از آنان در امر پیشگیری اعتیاد، افزایش آگاهی مردم از قوانین و مجازات‌های حوزه مواد مخدر و کسب مهارت‌های زندگی را نمی‌توان انکار کرد.

موسوی‌چلک با اشاره به رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر گفت: انتخاب این رویکرد، بسیار هوشمندانه بود. ما این رویکرد را یک فرصت می‌دانیم که در بخش اجتماعی وارد شده است، در عین حال نباید توقع داشت که در کوتاه زمان به نتیجه برسد چون وضعیت مواد مخدر، یک شبه در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوجود نیامده است. لذا لازمه‌ اجتماعی کردن موضوع مبارزه، بسترسازی برای مشارکت مردم است. همچنین باید راهبردهای اجتماعی کردن، تعریف شوند و مولفه‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی که می‌توانند کمک کنند نیز مشخص شوند تا بتوانیم از آنها در جامعه برای توسعه مشارکت‌های مردمی که مهم‌ترین بخش در تحقق این رویکرد است، استفاده کنیم.