بازدید رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از پایلوت طرح شهرک سالمندی

سالمند
سالمند

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران حوزه سلامت شهرداری از مرکز خدمات تخصصی طب سالمندی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان پایلوت طرح شهرک سالمندی بازدید کردند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، دکتر حسن علی غفاری و دکتر حمیدرضا سفاری، مدیرعامل و معاون درمان شرکت شهر سالم و جمعی از مدیران حوزه سلامت شهرداری تهران به همراه جمعی از مدیران جهاد دانشگاهی از جمله مهندس سید احمد صالحی مدیرکل برنامه ریزی و توسعه و دکتر لیلا عطایی، مدیر گروه پزشکی جهاد دانشگاهی از بخش‌های مختلف مرکز خدمات تخصصی طب سالمندی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی بازدید کرده و با خدمات مجموعه آشنا شدند.

در جلسه هم اندیشی که در این خصوص در مرکز برگزار شد، ابتدا دکتر آزادخانی، رییس واحد و دکتر لیلا نظری منش، معاون پژوهشی واحد درخصوص دو طرح ملی در حوزه مدیریت جامع سرطان و حوزه طب سالمندی در جهاد دانشگاهی و لزوم احداث طرح ملی شهرک سالمندی و چرایی پایلوت و راه اندازی این مرکز و ماموریت و اهداف آن برای حاضران توضیحاتی ارائه کردند.

در این نشست تاکید شد که یکی از مسایل عمده جمعیتی در کشورهای جهان، مساله سالخوردگی جمعیت و پیامدهای ناشی از آن است. در حال حاضر کشورما نیز مرحله گذار ساختار سنی به سمت سالخوردگی را تجربه می کند و در دهه آتی، چالش های زیادی از جمله در حوزه بهداشت و درمان تخصصی سالمندان در کشور رخ خواهد داد؛ لذا احداث مجموعه هایی که بسته های خدماتی ویژه به جامعه هدف سالمندی را طراحی و ارائه کند ضروری است. در این راستا جهاد دانشگاهی پیشقدم شده است تا با انجام مطالعات و پژوهش مختص حوزه سالمندی نسبت به نیازسنجی و ارائه پکیج های لازم فعالیت‌های شاخصی را انجام دهد.

در حال حاضر پنج گروه پژوهشی در این طرح فعالیت دارند که عبارتند از گروه توانبخشی و ارتقای کیفیت زندگی سالمند، گروه طب سنتی و سالمندی، روانشناسی سالمندی، تغذیه سالمندی و بهداشت دهان و دندان سالمندی و در قسمت ارایه خدمات روزانه سالمندان نیز خدمات توانبخشی سالمند در دو گروه فیزیوتراپی و کاردرمانی با چهار کابین در کنار مشاوره‌های تخصصی، چکاپ سلامت سالمند و خدمات در منزل در حال حاضر در این مرکز فعال می باشد.

در ادامه این جلسه، حافظی با اشاره به این که گسترش این فعالیت‌ها نیازمند تدوین برنامه عملیاتی دقیق می‌باشد، برای موفقیت و تامین منابع مالی مورد نیاز طرح ها به ضرورت هماهنگی نهادها و سازمانهای متولی از جمله وزارت بهداشت و شهرداری تهران تاکید کردند و مقرر شد در این زمینه شورای اسلامی شهر تهران نیز همکاری‌های لازم را انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا