بازماندگان جانباختگان کووید را فراموش نکنیم

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران بر لزوم حمایت اجتماعی از خانواده‌ها و بازماندگان فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ تاکید کرد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حمایت اجتماعی از بازماندگان بیماری کرونا ویروس گفت: یکی از موضوعاتی که در بحران‌ها، به ویژه بحران‌های بهداشتی و طبیعی و … نباید از آن غفلت شود، خانواده‌هایی هستند که تحت تاثیر این بحران قرار می‌گیرند و به دلیل فوت سرپرست خانوار، آینده برایشان سراسر از نااطمینانی می‌شود.

وی افزود: به دنبال بیماری کرونا هم افراد قابل توجهی فوت کرده‌اند که از میان خانواده آنها برخی ممکن است نیازمند خدمات مشاوره‌ای، همدلی و همدردی و … باشند، اما عده‌ای هم هستند که بحران کرونا به دلیل فوت سرپرست برای آنها شرایط سخت‌تری ایجاد کرده است. در این شرایط اگر تدابیر مناسب اتخاذ نشود باید منتظر احتمال وقوع رفتارهایی که مخالف ارزش‌ها و هنجارهای جامعه است از سوی آنها باشیم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه نااطمینانی و نداشتن چتر حمایت اجتماعی آینده تاریکی را برای این افراد ایجاد می‌کند، تصریح کرد: پیش از این نیز وزارت بهداشت اعلام کرد که فقرا بیشتر تحت تاثیر کرونا قرار می‌گیرند. حال اگر این خانواده فقیر منابع محدود خودش را هم از دست بدهد آینده‌اش ابهام بیشتری پیدا می‌کند.

موسوی چلک ادامه داد: به همین دلیل باید تدابیری برای شناسایی این خانواده‌ها به کار گرفته شود تا از آنها حمایت اجتماعی صورت بگیرد. ستاد ملی کرونا هم باید از این مساله حمایت کند تا اگر قرار شد برای این خانواده‌ها کاری انجام شود فرایند ارائه خدمات به آنها تسهیل شود.

وی در ادامه تاکید کرد: فراموش نکنیم که بسیاری از افرادی که به دنبال این شرایط فوت کرده‌اند در بروز این بحران نقشی نداشته‌اند و این مسئولیت دولت‌ها در همه جوامع است که در مواقع بروز بحران تمام قد از مردم حمایت کنند. این مساله به استحکام حکومت‌ها کمک می‌کند و در بالابردن سرمایه اجتماعی آنها هم تاثیر چشمگیری دارد. به نظر می‌رسد با توجه به تجربه و دانش مددکاران اجتماعی آنها بهترین گزینه برای شناسایی این افراد، تشکیل پرونده مدیریت مورد و … باشند.