تحلیلی بر آمارخودکشی ازسال۸۰ لغایت ۹۰

     

تحلیلی بر آمار «خودکشی» در کشور طی ۱۰ سال گذشته

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نرخ خودکشی در کشور را طی سالهای ۸۰ تا ۹۰ تشریح کرد.

سیدحسن موسوی چلک با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه سیستم ثبتی دقیقی برای آمار خودکشی در کشور وجود ندارد اظهار کرد: شاخص کلی خودکشی در کشور طی سالهای گذشته تاکنون بین شش تا هفت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است و طی سال‌های گذشته در کشور روند خودکشی تغییر چندانی نداشته؛ این درحالیست که برخی از کسانی که خودکشی کرده‌اند به منظور استفاده از «بیمه درمان»، علت مراجعه خود را خودکشی عنوان نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در مورد خودکشی دو تعریف اقدام و خودکشی وجود دارد، گفت: اقدام عملی است که منجر به فوت نمی‌شود، اما در ارتباط با خودکشی، “فوت” صورت می‌گیرد.

اقدام به خودکشی بین زنان بیشتر از مردان است

موسوی چلک  با بیان اینکه معمولا اقدام در بین زنان بیشتر از مردان است، اظهار کرد: در مورد اقدام زنان معمولا آمار بیشتری دارند و این مورد از روش استفاده از قرص صورت می‌گیرد و بیشتر به منظور ایجاد تهدید است و افراد پس از آن پشیمان می‌شوند.

وی افزود: اما در روش فوت، آمار مردان بسیار بالاست که روشهای آن می‌تواند خودزنی، سقوط از ارتفاع و استفاده از قرص برنج باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران همچنین در مورد طیف سنی که بیشتر دست به خودکشی می‌زنند گفت: این عمل معمولا در بین جوانان بسیار بیشتر است.

موسوی چلک در ادامه به استان‌های ایلام و کرمانشاه اشاره کرد که آمار خودکشی در این استان‌ها بالاست و در این باره گفت: دلایل فرهنگی و عادی شدن موضوع، عامل اصلی بالا بودن نرخ خودکشی در استان‌های ایلام و کرمانشاه است و «خودسوزی» عمده‌ترین روش خودکشی در این استانهاست.

به گفته وی، متاسفانه این موضوع دغدغه اصلی مسئولان استان نیست و باید بدانیم که هر موضوعی در هر جایی اولویت داشته باشد باید توجه به آن نیز بیشتر شود. هرچند در یک برهه زمانی سازمان بهزیستی برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام داد، اما مداوم نبود.

به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران پایین بودن آمار طلاق در استانی ایلام نشان می‌دهد نرخ خودکشی در این استان بالاست، هرچند در سالهای اخیر درصد تغییرات طلاق در استان ایلام نسبت به سال های قبل  افزایش یافته است.

اختلافات خانوادگی و زوجین عمده علت خودکشی

وی افزود: اختلافات خانوادگی و زوجین بیشترین علل انجام عمل خودکشی در این استانها است اما نباید در این زمینه به صورت یک بعدی به موضوع نگاه کنیم.

موسوی چلک همچنین در پاسخ به اینکه چرا فرد دست به خودکشی می‌زند؟ اظهار کرد: زمانی که فرد دچار استیصال در تصمیم‌گیری می‌شود و مهارت تصمیم گیری و حل مسئله را نمی‌شناسد و آشنایی به آن ندارد، دست به خودکشی می‌زند، بنابراین می‌بایست سواد اجتماعی جامعه را بالا ببریم و راه درست انتخاب را به افراد آموزش دهیم تا شاهد کاهش نرخ آمار خودکشی در کشور شویم.

جدول نرخ خودکشی کشور از سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۹۰

سال

تعدادخودکشی

درصد تغییرات

نرخ خودکشی

۱۳۸۰

۵۲۶۰

۰

۸.۲

۱۳۸۱

۵۷۸۸

۱۰

۸.۸

۱۳۸۲

۶۴۱۳

۱۰.۸

۹.۶

۱۳۸۳

۶۲۴۲

۲.۷-

۹.۳

۱۳۸۴

۶۷۱۹

۷.۶

۹.۸

۱۳۸۵

۵۴۰۹

۱۹.۵-

۷.۷

۱۳۸۶

۵۲۵۳

۲.۹-

۷.۳

۱۳۸۷

۵۳۲۲

۱.۳

۷.۳

۱۳۸۸

۴۸۱۷

۹.۵-

۶.۵

۱۳۸۹

۵۱۶۶

۷.۲

۶.۹

۱۳۹۰

۵۳۷۷

۴.۱

۷.۲

موسوی چلک  با بیان اینکه جدول فوق نشان می‌دهد که در سال ۸۰ در مقابل هر یکصد هزار نفر ۸.۲ نفر خودکشی کرده‌اند، گفت: این نرخ در سال ۹۰ به ۷.۲ کاهش پیدا کرده است.

جدول آمار پرونده‌های تشکیل شده در مورد اقدام به خودکشی در حوزه استحفاظی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰

سال

مرد و زن

مرد

زن

درصد تغییرات

شاخص به ازای هر صد هزار نفر

۱۳۸۰

۳۲۷۵

۲۰۴۵

۱۲۳۰

۵

۱۳۸۱

۳۴۳۶

۲۲۴۴

۱۱۹۲

۴.۹

۵

۱۳۸۲

۳۷۴۵

۲۴۷۱

۱۲۷۴

۸.۹

۶

۱۳۸۳

۳۷۴۴

۲۳۳۳

۱۴۱۱

۰.۰۲-

۶

۱۳۸۴

۴۱۸۶

۲۶۷۲

۱۵۱۴

۱۱.۸

۶

۱۳۸۵

۳۵۹۴

۲۳۸۲

۱۲۱۲

۱۴.۱-

۵

۱۳۸۶

۳۰۸۳

۲۱۴۹

۹۳۴

۱۴.۲-

۴

۱۳۸۷

۳۱۶۷

۲۱۹۴

۹۷۳

۲.۷

۴

۱۳۸۸

۲۹۷۰

۲۰۰۰

۹۷۰

۶.۲-

۴

۱۳۸۹

۳۱۰۶

۲۲۰۸

۸۹۸

۴.۶

۴

۱۳۹۰

۳۳۱۵

۲۳۶۳

۹۵۲

۰.۷

۴

جدول آمار پرونده‌های تشکیل شده در فوت شدگان در حوزه استحفاظی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰

سال

مرد و زن

مرد

زن

درصد تغییرات

شاخص به ازای هر صد هزار نفر

۱۳۸۰

۱۹۸۵

۱۴۲۱

۵۶۴

۰

۳

۱۳۸۱

۲۳۵۲

۱۸۲۰

۵۳۲

۱۸.۵

۴

۱۳۸۲

۲۶۶۸

۲۰۰۵

۶۶۳

۱۳.۴

۳

۱۳۸۳

۲۴۹۸

۱۸۰۴

۶۹۶

۶.۴-

۴

۱۳۸۴

۲۵۲۹

۱۸۷۹

۶۵۰

۱.۲

۴

۱۳۸۵

۲۳۵۵

۱۸۱۵

۵۴۰

۶.۹-

۳

۱۳۸۶

۲۱۷۰

۱۶۴۵

۵۲۵

۷.۸-

۳

۱۳۸۷

۲۱۵۵

۱۶۳۶

۵۱۹

۰.۷-

۳

۱۳۸۸

۱۸۴۷

۱۳۹۶

۴۵۱

۱۴.۴-

۳

۱۳۸۹

۲۰۶۰

۱۵۸۸

۴۷۲

۱۱.۵

۳

۱۳۹۰

۲۰۶۲

۱۴۷۷

۵۸۵

۰.۴

۳

رییس انجمن مددکاران اجتماعی همچنین به تعداد پرونده‌های خودکشی و اقدام به خودکشی اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار موجود در سال ۸۰، تعداد ۳۲۷۵ پرونده در زمینه اقدام به خودکشی مختومه شد که در سال ۹۰ به ۳۳۱۵ پرونده افزایش یافته است.

وی ادامه داد: درصد تغییرات سال ۸۰ نسبت به سال ۹۰، رشد منفی ۰.۱ را نشان می‌دهد و در سال ۸۰ نیز به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت پنج پرونده مختومه شده که به چهار پرونده در سال ۹۰ کاهش یافته است.

به گفته موسوی چلک، همچنین در سال ۸۰ تعداد ۱۹۸۵ پرونده در زمینه فوت شدگان به علت خودکشی مختومه شد که در سال ۹۰ به ۱۴۷۷ پرونده کاهش یافته است و درصد تغییرات سال ۸۰ نیز نسبت به سال ۹۰، رشد منفی ۰.۲۵ را نشان می‌دهد که این عدد قابل ملاحظه است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، گفت: در سال ۸۰ نیز به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت سه پرونده مختومه شد که در این خصوص در سال ۹۰ هیچ گونه تغییری وجود نداشته است.

انتهای پیام /خبرگزار یایسنا/کد خبرنگار: ۷۱۴۶۹ ۱۰/۹/۹۲