دعوت رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به شرکت حداکثری در انتخابات: حضور مردم تضمینی برای امنیت کشور است

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان آنکه پاشنه آشیل یک کشور کاهش اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و در معنای کلی‌تر کاهش سرمایه اجتماعی است، گفت: مردم باید در انتخابات پیش رو مشارکت حداکثری داشته باشند و در تعیین سرنوشت کشور، خود را دخیل کنند. حتی اگر نارضایتی هم دارند این نارضایتی نباید مانع استفاده آنها از حقشان در انتخاب رئیس جمهور و یا اعضای شورای شهر و روستایشان شود، زیرا گاهی مواقع حتی یک رای هم تعیین کننده است.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان‌آنکه انتخابات فرصتی است تا مردم با مشارکت خود فردی را که از نظر آنها از جمیع لحاظ اصلح است را انتخاب کنند تا وی بتواند در آن مسند ایفای نقش کرده و موثر و سازنده باشد، گفت: یکی از مهمترین مولفه‌هایی که می‌تواند بستر را برای مشارکت مردم فراهم کند «اعتماد اجتماعی» است که این اعتماد به شفافیت، صداقت، توانمندی، پاسخگویی، مسئولیت پذیری و بسیاری از مولفه‌های دیگر میان دولت و حاکمیت و میان دولت و ملت باز می‌گردد.

images

وی در ادامه ضمن اشاره به بداخلاقی‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره ۲۲ اردیبشهت ماه گفت: این نوع برخوردها و بداخلاقی‌ها بی اعتمادی عمومی را افزایش و احتمال مشارکت را به شدت کاهش می‌دهد و در واقع مدیریت کشور برای جلب مشارکت مردم را سخت می‌کند زیرا این نوع برخوردها و ارائه اطلاعات ضد و نقیض از سوی دو جناح مختلف موجب بی اعتمادی مردم می‌شود و احتمال آنکه بی اعتمادی زمینه مشارکت را کاهش دهد، بسیار زیاد است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تاکید کرد:‌ فراموش نکنیم بدون مشارکت مردمی و مشارکت حداکثری هر دولتی هم که انتخاب شود با پشتوانه ضعیف انتخاب خواهد شد در حالیکه رای بالا و حضور پررنگ مردم در انتخابات نشان می‌دهد که آنها نسبت به سرنوشت کشورشان حساس هستند.

چلک ادامه داد: معتقدم یکی از دشواری‌هایی که رئیس دولت بعدی با آن مواجه خواهد بود آن است که باید دیوار اعتمادی که در حال ترک خوردن است را ترمیم کند و نگذارد این دیوار بیش از این ترک بردارد بلکه بتواند اعتماد مردم را با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و گروه‌های تاثیرگذار و مرجع از جمله رسانه، تشکل‌های غیر دولتی، احزاب، مساجد و … افزایش دهد.

وی در ادامه با تاکید بر آنکه حتی یک رای هم تعیین کننده است خاطرنشان کرد: به خاطر بیاورید زمانی که آقای نجفی نتوانست وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گیرد تنها به علت یک رای کمتر بود در حالیکه می‌دانیم اگر ایشان وزیر می‌شد اتفاقات بسیار مثبتی در حوزه آموزش و پرورش رخ می‌داد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران بر لزوم مشارکت مردم در انتخابات پیش رو تاکید کرد و گفت: مردم باید در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند و دیگران را هم تشویق کنند که بیایند و رای بدهند.

چلک در ادامه به رای‌های خاکستری اشاره کرد و گفت: باید کاری کنیم که همه ۲۹ اردیبهشت‌ماه پای صندوق‌های رای بیایند و به کسانی که تمایلی به مشارکت در این انتخابات ندارند یادآور شویم که بالاخره هر کسی که رئیس جمهور یا عضو شورای شهر شما شود هر تصمیمی که بگیرد در سرنوشت کشور و افراد تاثیرگذار خواهد بود، این در حالیست که در صورت عدم مشارکت حسرت خوردن بعد از آن فایده‌ای نخواهد داشت زیرا این تجربه را در دوره‌های قبل هم داشته‌ایم. لذا انتظارمان این است که مردم از حق مسلم خود که همان رای دادن است در انتخابات پیش رو استفاده کند.

وی افزود: حضور پررنگ مردم تضمینی برای امنیت کشور است تا برخی در آن سوی مرزها طمع به اختلافات داخلی کشور نداشته باشند به همین دلیل هر کس ایران و خودش را دوست دارد باید از این فضای مشارکتی جهت انتخاب نفر دوم کشور در حوزه اجرایی و همچنین اعضای شورای شهر و روستای خود استفاده کند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ادامه داد: با اتفاقاتی که در مناظره‌ها شاهد آن بودیم و همچنین مسائل و مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود واقعا کار رئیس دولت بعدی سخت خواهد بود و باید اعتماد مردم را بیشتر کند. البته نمی‌گوییم اعتماد کاهش یافته اما این بداخلاقی‌ها در کاهش اعتماد عمومی بسیار تاثیرگذار است لذا باید اولویت دولت دوازدهم بازگرداندن و تقویت اعتماد اجتماعی به دولت و حاکمیت باشد.

چلک همچنین خاطرنشان کرد:‌ اگر افراد قوی را انتخاب نکنیم طبیعتا فرد ضعیف پیروز خواهد شد و نتیجه حضور و مدیریت فرد ضعیف چه در ریاست جمهوری چه در شورای شهر و روستا باعث می‌شود شهر و کشور به درستی اداره نشوند ضمن آنکه دود این مدیریت ناصحیح به چشم همگان و آیندگان هم خواهد رفت.

وی ادامه داد: گاهی مواقع یک تصمیم می‌تواند آثار بسیار بلندمدتی داشته باشد به این ترتیب اگر فرد انتخاب شده فردی حاذق، مسئولیت پذیر و توانمند باشد آثار مثبت تصمیمات آن را در جامعه خواهیم دید اما اگر فرد ناتوان و ضعیف باشد آثار منفی آن نیز بر تمام اعضای جامعه مشهود خواهد شد لذا سکوت کردن و مشارکت نکردن ممکن است باعث آن شود که افرادی که توانمندی بالایی برای تصدی امور ندارند پیروز شوند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تصریح کرد: طبیعتا وقتی فردی را که رانندگی بلد نیست پشت فرمان بنشانیم باید بپذیریم ته دره خواهیم رفت و هزینه مالی و انسانی خواهیم داد. به این ترتیب تعهد اجتماعی ایجاب می‌کند که افراد از بین شش کاندیدای ریاست جمهوری و همچنین کاندیدای انتخابات شورای شهر و روستا فرد و یا افراد اصلح برای تصدی ریاست جمهوری و شورا را انتخاب کند.

چلک در پایان ضمن اشاره به ضرب المثل «گاه دیوانه‌ای سنگی در چاه می‌اندازد که هزار عاقل نمی‌توانند آن را در بیاورند»، گفت: عدم مشارکت مردم در انتخابات پیش رو ممکن است باعث روی کار آمدن فرد ناتوانی باشد که ویرانی‌های متعددی بر اثر تصمیم گیری‌های نادرست خود ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: اخلاق نیز مولفه بسیار موثری است زیرا کسی که قرار است نفر دوم کشور در حوزه اجرایی باشد باید صادق و با اخلاق باشد ضمن آنکه باید قضاوت منصفانه هم داشته باشیم و یادمان نرود که دولت یازدهم کجا و چگونه اوضاع را تحویل گرفت و امروز در چه نقطه‌ای قرار داریم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران همچنین عنوان کرد: اینکه ما فضایی را ایجاد کنیم و به همه برچسب دزدی و کلاهبرداری و فساد بزنیم تنها موجب افزایش بی‌اعتمادی عمومی و فاصله میان دولت و ملت و دولت و حاکمیت خواهد شد که می‌تواند برای امنیت اجتماعی و امنیت ملی کشور یک تهدید جدی باشد.