راه‌اندزی مرکز اقامتی زنان ترخیص شده آسیب‌دیده در آینده نزدیک

حسین زارع صفت
حسین زارع صفت

مدیرعامل سازمان رفاه،‌خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در مراسم اولین نمایش درمانی زنان آسیب دیده در کشور از راه‌اندازی مراکز اقامتی زنان ترخیص شده آسیب دیده به صورت پایلوت در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسین زارع صفت گفت: فرد پس از جمع‌آوری از سطح شهر، در مرکز لویزان نگهداری و پس از یک دوره نگهداری کوتاه مدت ، شش ماه تا یک سال نیاز دارد تا به حیات طبیعی خود بازگردد و حرفه آموزی کند. این افراد باید توسط خانواده باور شود و موسسات خیریه و مردمی باید بتوانند از آنها پشتیبانی کنند که این اقدامات قرار است در مراکز اقامتی زنان ترخیص شده صورت گیرد.

وی با بیان اینکه آسیب دیدگی برای همه اقشار جامعه ممکن است وجود داشته باشد، گفت: آسیب دیدگی برای بانوان عمیق‌تر و بیشتر است و موضوع خروج این دسته از چرخه آسیب‌دیدگی مسئله بسیار مهمی است. روش‌ها و راه‌های مختلفی برای بازگشت این افراد به حیات طیبه و سلامت زندگی پیگیری شده است و یکی از این روش‌ها که برای اولین بار در ایران برای زنان آسیب دیده خیابانی،‌ توسط کارگردان و تهیه کننده دلسوز و علاقمند پیشنهاد و با استقبال شهرداری اجرا شد همین بحث نمایش درمانی بود.

وی افزود: با استفاده از دو زمینه تئاتر و ایفای نقش به عنوان بازیگری و مهم تر از آن استفاده از متون قرآنی و دینی این افراد به زندگی طبیعی و عادی باز می‌گردند.

وی تاکید کرد:‌حفظ حرمت انسانی و توجه به کرامت انسانی در آسیب دیدگان و برگشت به عزت نفس و فطرت پاک انسانی بسیار مهم است. خود فرد می‌بایست توجه ویژه‌ای به عزت نفس خود داشته باشد و در مرحله‌ی بعد قطعا توجه و نگاه جامعه،‌خانواده و خویشاوندان بسیار مهم و تاثیرگذار است.

زارع صفت، نمایش «خلیفه خداوند» را یک تجربه موفق معرفی کرد و در خصوص تاثیرات این نمایش درمانی گفت: از افرادی که در این طرح جامعه هدف ما بودند تست‌های مختلف روانشناسی گرفته شده که نشان می‌دهد فاصله بسیار عمیقی از گذشته تاریک خود گرفته‌اند و تصمیم جدی دارند به چرخه سالم زندگی بازگردند. این زنان در مرکز نگهداری لویزان (سامان سرای لویزان) که مخصوص نگهداری زنان آسیب دیده شهر تهران است، بودند و در بین این زنان معضلاتی چون اعتیاد،‌ مشکلات روحی و روانی وجود دارد که در ابتدا مقاومت بسیار سنگینی وجود داشت و این افراد اعتماد نمی‌کردند و از ارتباط به شدت گریزان بودند و به دنبال فرصتی بودند که به محیط گذشته خود بازگردند.

وی یادآور شده که از مرحله‌ای به بعد اجرای نمایش برای داوطلبان بسیار موثر شده بود و افزود: بعضی از این افراد در طول پروژه با اینکه حکم ترخیص داشتند اما مسئله نمایش درمانی آنقدر برایشان مهم شده بود و آثار عمیق روی آنها گذاشته بود که با وجود دلتنگی برای خانواده خیلی زود مجددا در گروه شرکت می‌کردند.

مدیر عامل سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: تلاش می‌کنیم این گروه‌های نمایشی به عنوان گروه‌های ماندگار تعریف شوند و این حرکت به عنوان یک روش در برنامه‌های نظام درمانی کشورمان به عنوان یک سند ماندگار و یک روش قابل اتکا در حال بررسی است. متاسفانه آهنگ رشد آسیب‌های اجتماعی از اقدامات و اراده نهادهای مسئول پیشی گرفته است و هیچ جامعه‌ای عاری از آسیب‌های اجتماعی نیست اما باید این مسئله را پیشگیری کنیم.

زارع صفت خاطرنشان کرد: در حل این مشکل شهرداری تنها نیست و حتما باید نهادهای مسئول، خصوصا در دولت جدید نگاه و توجه اجتماعی به این مشکلات بیش از گذشته باید شکل بگیرد.

در پایان این مراسم میرکمال میرنصیری کارگردان نمایش «خلیفه خداوند» گزارش کاملی از نحوه اجرای پروژه نمایش درمانی، ‌هدف‌ها و دستاوردها آن به حاضرین ارایه کردند.

همچنین در لحظات پایانی نمایش محمد هادی ایازی – معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این مراسم شرکت کرد و در صحبتی کوتاه از مجموعه سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، کارگران نمایش «خلیفه خداوند» و بازیگران این نمایش تقدیر و تشکر و ابراز امیدواری کرد که کارهای بیشتر نمایش درمانی در سطح کشور افزایش پیدا کند.

ایازی انجام این نوع کارها را در بحث آسیب دیدگان اجتماعی تاثیرگذار خواند.

منبع: خبرگزاری ایسنا