کاهش سن اعتیاد در جهان و افزایش رغبت جوانان به مصرف موادمخدر/حمید صرامی مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه‌ با موادمخدر

کاهش سن اعتیاد در جهان و افزایش رغبت جوانان به مصرف موادمخدر

مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه‌ با موادمخدر : گرایش نوجوانان ۱۲ ساله به مواد مخدر را رد می‌کنم  

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اینکه مطرح می‌شود بسیاری از نوجوانان ۱۲ ساله به سمت و سوی مواد مخدر گرایش یافته‌اند را قاطعانه رد می‌کنم؛ برای اعلام آمار دقیق باید منتظر نتیجه شیوع شناسی سال ۸۹ باشیم.   حمید صرامی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، درباره هشدار برخی کارشناسان مبنی بر کاهش سن اعتیاد به زیر ۱۵ سال و آیا این مساله صحت دارد یا خیر؟ گفت: در جامعه جهانی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی و بر اساس اعلام unodc در سطح جهان نشان می‌دهد که در کشورهای مختلف سن اعتیاد رو به کاهش است و این مساله مربوط به همه کشورهاست.   وی افزود: یکی از دلایل این امر افزایش دسترسی به مواد مخدر و همچنین ارزان شدن مواد در جوامع نیز از دیگر دلایل است، بنابراین امروزه شاهدیم که رغبت برای مصرف مواد مخدر در بین جوانان و نوجوان افزایش یافته است.   صرامی گفت: زمانی که مواد مخدر به راحتی و با قیمت ارزان در دسترس جوانان و نوجوانان قرار می‌گیرد، قطعا در گرایش آنها به سمت مواد مخدر تاثیر بسزایی دارد و این مساله نیز مربوط به جامعه جهانی است.   مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: تحقیق سال ۱۳۸۶ نشان داد که ۳/۲ درصد از افراد معتاد مصرف کننده مواد مخدر در کشور را نوجوانان تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه که بر اساس تعریف قانون در ایران افراد زیر ۲۰ سال نوجوان تلقی می‌شوند، این آمار برای همه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور “هشدار” محسوب می‌شود.

«کنجکاوی‌های» هدایت نشده جوانان را به سمت اعتیاد می‌کشاند

وی با اشاره به اینکه یکی از علت‌هایی که جوانان را به سمت و سوی اعتیاد می‌کشاند «کنجکاوی‌های» هدایت نشده است، تصریح کرد: همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که استرس و اضطراب‌ها نیز نقش تعیین کننده‌ای در گرایش جوانان به اعتیاد دارند و بروز علل و اختلالات روان فرد احساس می‌کند که می‌تواند از یک مخدر یا محرک استفاده کند.

«باورهای غلط» عمده‌ترین علل گرایش جوانان به ویژه “دختران” به مواد مخدر است

صرامی با بیان اینکه باورهای غلط نیز از عمده‌ترین عل گرایش جوانان به ویژه دختران به مواد مخدر است، بیان کرد: در تبلیغات متعدد عنوان می‌شود که برای تمرکز و لاغری و آرامش در شب امتحان از این مواد استفاده کنید که این نوع باورهای غلط بسیار مخرب و خطرناک است.   وی ادامه داد: اینکه در تبلیغات متعدد گفته می‌شود، سن اعتیاد به ۱۲ سالگی کاهش یافته است، صرف تبلیغات نمی‌توانیم آن را به کل جامعه تعمیم دهیم و هیچ گونه اطلاعات و آمار دقیقی در این زمینه نداریم و آخرین آمار مربوط به سن اعتیاد، همان آمار سال ۸۶ است.

گرایش نوجوانان ۱۲ ساله به سوی مواد مخدر را قاطعانه رد می‌کنم

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: با اشاره به اینکه در سال ۸۹ یک شیوع شناسی درباره سن اعتیاد صورت گرفته که در حال آنالیز است، گفت: اینکه مطرح می‌شود بسیاری از نوجوانان ۱۲ ساله به سمت و سوی مواد مخدر گرایش یافته‌اند را قاطعانه رد می‌کنم، چرا که ممکن است در کانون اصلاح و تربیت و یا یک کمپ، نوجوانی را ببینیم که اعتیاد تزریقی دارد، آیا این مورد را می‌توان به کل جامعه تعمیم داد؟   وی افزود: اینگونه اطلاع رسانی‌ها از سوی رسانه‌ها ضمن اینکه حساسیتی را برای خانواده‌ها ایجاد نمی‌کند، بلکه در برخی موارد می‌تواند معکوس نیز عمل کند؛ به این معنا که خانواده‌ها اعتمادشان را به دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی از دست می‌دهند، لذا تعمیم این آمار به کل جامعه کار بسیار خطایی است.   صرامی اظهار کرد: باید منتظر نتایج آمار شیوع شناسی سال ۸۹ باشیم، چرا که این آمار اطلاعات مربوط به افراد زیر ۱۸ سال را مشخص و منتشر می‌کند.

خبرگزاری ایسنا

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱