مالکیت فکری ایده‌های اجتماعی در ایران تعریف شده نیست

images1

مدیرکل مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه تا کنون اطلاعات مربوط سمن‌های مواد مخدر ۲۳ استان وارد بانک اطلاعاتی شده است گفت: بانک اطلاعات سازمان‌های دولتی تا آخر امسال کامل می‌شود تا هر شخصی در هر نقطه از ایران قصد داشت به مرکزی مراجعه کند، به پایگاه اینترنتی ستاد مبارزه با مواد مخدر رفته و به بانک اطلاعاتی سمن‌ها متصل شود.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن تاکید بر اینکه نیازمند آمایش سرزمینی هستیم تا مراکز یک جا تمرکز نکنند و پوشش خدمات بیشتر شود اظهار کرد: ضرورت سطح‌بندی خدمات نیز احساس می‌شود، زیرا سطح‌بندی خدمات باعث می‌شود بتوانیم خدمات خود را در کشور فراگیر کنیم.

وی افزود: پس از آن باید به استانداردسازی خدمات توجه کرد. باید همه مراکز حداقل استانداردها را تا چند سال آینده رعایت کنند و به این سمت برویم که خدمات از لحاظ کیفی نیز ارتقا یابد. هر استان باید یک برنامه عملیاتی برای حوزه مشارکت‌های اجتماعی داشته باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به برگزاری جشنواره ایده‌های اجتماعی نیز اشاره و عنوان کرد: باید این واقعیت را پذیرفت که در حوزه اجتماعی تنوع و ایده‌پردازی زیادی نداریم مالکیت فکری ایده‌های اجتماعی نیز در ایران تعریف شده نیست. شخصی کالایی را می‌سازد و به نامش ثبت می‌شود در حالی که در حوزه اجتماعی یک ایده به نام صاحب او ثبت نمی‌شود.

موسوی‌چلک با بیان اینکه ابتدا در پنج استان و اکنون در هفت استان جشنواره ایده‌های برتر را اجرایی خواهیم کرد، افزود: این فرصت را ایجاد کردیم تا مردم از نظر فکری با ما مشارکت کنند. برای آنکه بتوانیم فضای مشارکت را در کشور جا بیندازیم، نیاز به تغییر نگرش داریم که آن هم بدون اطلاع‌رسانی امکان‌پذیر نیست. در همین راستا ۳۱ استان همایش نقش مشارکت اجتماعی در کنترل و کاهش مصرف موادمخدر را برگزار کردند.

وی با اشاره به اینکه درس آموخته‌های بسیاری در ایران در حوزه موادمخدر داریم، اظهار کرد: جمع‌آوری این درس‌آموخته‌ها را به استان‌ها واگذار و در این راستا از ظرفیت استان کرمان استفاده کرده و آن را مسوول ثبت تجارب موفق و ناموفق در حوزه تشکل‌ها کردیم.

به گفته مدیرکل مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر در دو استان آذربایجان شرقی و کردستان نیز کمیته علمی توسعه ملی مشارکت‌های اجتماعی را راه‌اندازی کردیم.