مدارا و صبر در جامعه به فراموشی سپرده شده است

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: «آمار بالای پرونده‌های قضایی که ناشی از خشونت‎های اجتماعی، طلاق، بی‌تفاوتی به درگیری‌هاست، می‌تواند ناشی از نبودن صبر، بردباری و مدارا در جامعه باشد.»IMG_8615
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه و به نقل از روابط عمومی ستاد ملی صبر،  سید حسن موسوی چلک در گفتگو با روابط عمومی ستاد ملی صبر، با بیان این مطلب که جامعه ما از مدارا دور شده است، گفت: «میزان جرم در جامعه‌ای که صبر و بردباری وجود داشته باشد، کمتر است و جای آن را انسجام، نشاط و تعلق اجتماعی خواهد گرفت.»
این استاد دانشگاه، با اشاره به برگزاری همایش ملی صبر، افزود: «خروجی نابردباری اجتماعی به سمت سیستم قضایی می‌رود و اینکه خودِ قوه قضاییه در این موضوع پیشگام شده است، جای تبریک و آفرین دارد. برگزاری این همایش، اتفاق خوبی از جنس فرهنگی و اجتماعی است.»
موسوی چلک، تصریح کرد: «صبر را نمی‌شود با زور جا انداخت. صبر جزء فضایل انسانی و اخلاقی است. این فضایل تنها در صورتی برای جامعه جا خواهند افتاد که به خوبی به آن‌ها پرداخته شود.»
او تصریح کرد: «به اعتقاد ما مددکاران اجتماعی جامعه‌ای که مدارا پیشه کند، سلامت روانی-اجتماعی بیشتری خواهد داشت. طبیعتا در جامعه‌ای که این شاخص‌ها بالا باشد، سرمایه اجتماعی هم افزایش پیدا می‌کند که یکی از نتایج آن کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی است.»
رییس انجمن مددکاراناجتماعی ایران، با بیان این مطلب که مدارا و صبر در جامعه ما فراموش شده است، گفت: «اگر عصبانی هم هستیم، نباید خشم‌مان را بروز دهیم. هنگامی که در شرایط سختی هستیم یا در شرایطی که متناقض با نظر ما باشد، قرار می‌گیریم، اهمیت بردباری و مدارا دو چندان می‌شود.»
او با بیان این مطلب که در قرآن کریم بیشتر از ۷۰ بار با کلمات مشابه، مفهوم صبر مطرح شده است، گفت: «این‌ها مفاهیمی است که باید مورد توجه و بحث قرار بگیرد. ورود قوه قضاییه به این موضوع مبارک است. اینکه قوه قضاییه در موضوع صبر، پیش‌گام شده، تاثیر مثبتی دارد و نشان می‌دهد که سیستم قضایی به سمت رویکرد جرم‌زدایی با نگرش ایجابی رفته است.»

چرا صبر نداریم؟

او در پاسخ به این سوال که چرا صبر اجتماعی مردم کاهش یافته است، گفت: «دلایل متعددی وجود دارد. نخست اینکه اخلاق در جامعه نسبت به قبل ضعیف‌تر شده است. نکته دوم اینکه ما مدت‌های مدیدی است که به درستی در حوزه اجتماعی و مولفه‌های فرهنگی کار نکرده‌ایم. در همین بخش فرهنگی، عمدتا ممیزی کرده‌ایم و گفتیم چه کاری نکنید. راهکار ندادیم و نگفتیم چه کاری بکنید.»
سید حسن موسوی چلک، افزود: «همیشه بعد سلبی را بر بعد ایجابی موضوعات فرهنگی اجتماعی غالب کردیم و نتیجه هم نگرفتیم. بخش بعدی بر می‌گردد به اینکه ما به افراد عجولی تبدیل شده‌ایم. همیشه دیر کرده‌ایم، همواره عجله داریم و فکر می‌کنیم حق با خودمان است.»
او تاکید کرد: «مفهوم صبر و مدارا، یکی از مولفه‌هایی است که در بحث حقوق شهروندی آن را دنبال می‌کنیم. ما برای اینکه به حقوق مردم احترام بگذاریم، صبر نداریم. در عین حال انتظار داریم که به حقوق خودمان تعرض نشود.»