مدارس نیازمند برنامه ای ویژه برای ارتقای سلامت اجتماعی هستند

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر لزوم اجرای برنامه ای ویژه برای ارتقای سلامت اجتماعی در مدارس گفت: یکی از انتظارات از آموزش و پرورش این است که بتواند جوانان و نوجوانان را متناسب با نیاز امروز و فردای جامعه تربیت کند.
سیدحسن موسوی چلک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبیعی است که برای تحقق این امر در کنار آموزش های رسمی باید به تربیت اجتماعی و روانی نیز توجه شود.
وی اضافه کرد: یکی از نیازهای جامعه امروز موضوع سلامت روانی و اجتماعی است؛ آمارهای موجود کشور نشان می دهد که سلامت روانی و اجتماعی یک دغدغه جدی است.
موسوی خاطرنشان کرد: به طورمثال طبق آمار وزارت بهداشت ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم دارای یکی از انواع اختلالات روان هستند و از سوی دیگر آمار خشونت و پرونده های مرتبط با آن قابل توجه است.
عضو هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی گفت: آموزش و پرورش باید نسلی تربیت کند که از لحاظ سلامت روانی و اجتماعی در شرایط خوبی باشند.
موسوی چلک با اشاره به تخصص جامعه شناسی سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: این نخستین بار است که متخصص حوزه اجتماعی در راس آموزش و پرورش قرار می گیرد؛ بنابراین انتظار می رود او سیاست هایی برای نهادینه کردن سلامت اجتماعی و روانی در آموزش و پرورش مشخص کند.
وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که آموزش و پرورش برای رواج سلامت روانی و اجتماعی، برنامه هایی داشته باشد؛ این نهاد، گروه های هدف مانند دانش آموزان، خانواده ها و اولیای مدارس را در دسترس دارد و می تواند از این ظرفیت ها برای ارتقای سلامت استفاده کند.
چلک تاکید کرد: ارزیابی انجمن مددکاری اجتماعی از عملکرد وزیر آموزش و پرورش بر مبنای اقدامات در حوزه اجتماعی خواهد بود و انتظار می رود با استفاده از خرد جمعی و ظرفیت های موجود، برنامه متفاوتی را در حوزه سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان طرح ریزی کند.
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: این مطالبه در راستای نیازهای جامعه است و با توجه به اینکه آسیب های اجتماعی در کشور، موضوعی جدی به شمار می رود و مقامات بلندپایه و رهبر معظم انقلاب در این حوزه ورود کرده اند، آموزش و پرورش نیز باید برنامه ویژه تری در این زمینه داشته باشد.