مرکز آموزشی و توانبخشی ویژه دانش‌آموزان اوتیسمی در تهران ایجاد می‌شود

کودک معلول
کودک معلول

مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: «مرکز آموزشی، توانبخشی، رفاهی و اردویی» ویژه دانش‌آموزان اوتیسمی در شهر تهران ایجاد می‌شود.
خبرگزاری فارس: مرکز آموزشی و توانبخشی ویژه دانش‌آموزان اوتیسمی در تهران ایجاد می‌شود

وجیه‌الله پرویزی، مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در زمینه میزان مبتلایان به بیماری اوتیسم در شهر تهران اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰۰ دانش‌آموز اوتیسمی را تحت پوشش داریم که در مقاطع آمادگی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه قرار تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: ریشه اصلی این بیماری هنوز ناشناخته است؛ عده‌ای مسائل ژنتیکی را عامل اصلی می‌دانند و برخی عوامل محیطی مثل آلودگی هوا و امواج را تأثیرگذار عنوان می‌کنند.

پرویزی با بیان اینکه هر ساله از معلولیت‌های دیگر کم می‌شود ولی بیماری اوتیسم رو به افزایش است، گفت: طبق بررسی‌هایی که داشته‌ایم اغلب اولیای این دانش‌آموزان از طبقه باسواد جامعه هستند، لذا باید به این نکته توجه کنیم که بحث آلودگی هوا به ویژه سرب و مونوکسید کربن موجود در هوا هم تأثیرگذار است.

وی به بیماری اوتیسم اشاره کرد و افزود: اوتیسم یا در خودماندگی، نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود؛ این دانش‌آموزان معمولاً نمی‌توانند ارتباط چشمی برقرار کنند و دارای اختلالات رفتاری و هیجانی هستند.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه یک دهه است این دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار داده‌ایم، شعار ویژه ما توجه خاص به این دانش‌آموزان است که در این راستا مراکز تخصصی سطح شهر تهران را به امکانات لازم مجهز می‌کنیم و در مدارس دیگر هم کلاس ضمیمه ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ای که با جامعه خیرین مدرسه‌ساز طراحی کرده‌ایم، درصدد آن هستیم که یک «مرکز آموزشی توانبخشی، رفاهی و اردویی» ویژه دانش‌آموزان اوتیسمی در شهر تهران دایر کنیم که طرح آن به مجمع خیرین مدرسه‌ساز تهران ارائه شده و در حال پیگیری هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس