مناسب سازی محیط مهمنرین نیاز نابینایان

حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز نخستین نیاز نابینایان را مناسب‌سازی محیط برای حضور مستقل در اجتماع دانست و از میزان مناسب سازی خیابان‌ها و ناوگان حمل و نقل انتقاد کرد.
وی همچنین به امکان استفاده از منابع علمی برای نابینایان و دسترسی به کتاب مرجع و تکنولوژی برای به دست آوردن اطلاعات از سوی نابینایان اشاره کرد و گفت: میزان دسترسی‌ها چندان مناسب نیست.
سازمان فنی و حرفه‌ای هیچ برنامه‌ای برای آموزش مهارت نابینایان ندارد
کیفیت وسایل توانبخشی که نابینایان استفاده می‌کنند چندان مطلوب نیست
موسوی چلک در ادامه با تاکید بر فراهم ساختن وسایل توانبخشی مورد نیاز نابینایان، گفت: با کمی توجه می‌توان فهمید، کیفیت وسایل توانبخشی که نابینایان استفاده می‌کنند چندان مطلوب نیست.
وی مشکل بعدی نابینایان را اشتغال دانست و اضافه کرد: واقعیت این است که در حوزه اشتغال قانون سه درصد استخدام معلولان از سوی دستگاه‌های دولتی اجرا نمی‌شود و در این میان نابینایان بیش از دیگران مورد ظلم واقع می‌شوند. به عنوان مثال سازمان فنی و حرفه‌ای هیچ برنامه‌ای برای آموزش مهارت نابینایان ندارد.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه این سوال را ذکر کرد که آیا کارفرمایان حاضر می‌شوند نابینایان را استخدام کنند؟ در واقع باید گفت قابلیت نابینایان را تنها در تلفنخانه‌ها دیدیم و به زودی با بکارگیری سیستم‌های سانترال جدید، تلفنخانه‌ها هم دیگر جایی برای نابینایان ندارد.
موسوی چلک همچنین تاکید کرد: امکان اشتغال، استفاده از تکنولوژی‌های جدید، استفاده از رسانه‌ها، امکان حضور در جامعه به صورت مستقل، امکان تشکیل زندگی برای بسیاری از نابینایان وجود ندارد و باید اذعان داشت که علی‌رغم تمام تلاش‌ها در بخش دولتی و غیردولتی نابینایان دیده نشده‌اند.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: حتی آنجایی هم که در این زمینه قانون وجود دارد، قانون چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
چلک در ادامه برخورد مردم جامعه را با نابینایان نه بر اساس توانمندی نابینایان، بلکه نگاه ترحم‌آمیز خواند.
وی در ادامه بر لزوم تصویب کنوانسیون جهانی عصای سفید از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس، اظهار کرد: شاید برخی بگویند تاثیر این کنوانسیون بی‌فایده است، اما اگر امروز این کنوانسیون امضا شود، ظرف ۱۰ سال آینده اتفاقات خوبی در این حوزه رخ می‌دهد.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه تاکید کرد: تصویب کنوانسیون جهانی عصای سفید حداقل کاری است که می‌توانیم برای نابینایان انجام دهیم.
چلک در ادامه خاطر نشان کرد: فراموش نکنیم نابینایان هم عضو جامعه هستند و باید مانند سایر آحاد جامعه از حقوقشان برخوردار شوند و حقوقشان دیده شود.
وی در ادامه از اجرا نشدن آیین‌نامه شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص مناسب‌سازی معابر، انتقاد کرد و گفت: بسیاری از پایان‌نامه‌های دانشجویان ما در زمینه مددکاری اجتماعی با موضوع میزان مناسب‌سازی محیط برای معلولان انجام می‌شود و نتایج حاکی از آن است که چندان به این امر توجه نمی‌شود و به راستی باید پرسید تا چه میزان آیین‌نامه شورای عالی معماری و شهرسازی حتی در ساختن اماکن عمومی مورد توجه قرار گرفته است.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه تاکید کرد: حقوق نابینایان چندان دیده نشده است و در حالی است که شرایط فیزیکی آنها به گونه‌ای است که مظلوم واقع می‌شوند، ما نیز در استیفای حقوقشان چندان قوی عمل نکرده‌ایم.
موسوی چلک از کمیسیون اجتماعی مجلس خواست تا با تصویب کنوانسیون جهانی عصای سفید، به مطالبات این قشر پاسخ دهند.
به گزارش ایسنا، اشتغال مقدمه‌ ساخت زندگی مطلوب است، اما نابینایان علی رغم کسب مهارت‌ها و طی کردن مدارج دانشگاهی همواره در استخدام‌ها از سوی بخش دولتی و خصوصی نادیده گرفته می‌شوند.
منبع:خبرگزاری ایسنا: کد خبر: ۹۱۰۷۲۳۱۵۰۴۰
یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ –