نشاط اجتماعی با تامین خواسته های مردم پایدار می شود

مددکاری اجتماعی

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد افزایش دستاوردهای اجتماعی را زمینه‌ساز نشاط اجتماعی دانست و گفت: اگر شرایطی ایجاد شود که اعضای جامعه به شکل پایا و دائمی به خواست­های فردی و اجتماعی خود دست یابند در این صورت می ­توان ادعا کرد از نشاط اجتماعی پایا برخوردارند.

دکتر خلیل میرزایی، دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزایش دستاوردهای اجتماعی را زمینه‌ساز نشاط اجتماعی عنوان کرد و گفت: در صورتی که اعضای جامعه به خواست­های فردی و اجتماعی خود دست یابند در این صورت می‌توان ادعا کرد از نشاط اجتماعی برخوردارند و این امر در شرایطی محقق می­ شود که آنچه افراد یا گروه­ های اجتماعی به دست می­ آورند بیشتر از هزینه­ هایی باشد که متحمل می‌شوند.

این پژوهشگر و مؤلف جامعه شناسی افزود: زمانی کارشناسان اجتماعی اظهار می­ کنند یک جامعه در نشاط اجتماعی بسر می­ برد که بیشتر اعضای جامعه از وضعیت مطلوب برخوردار بوده و اکثر خواست­های آن­ها پوشش داده شده است.

وی تصریح کرد: در حقیقت باید شرایطی ایجاد شود که پاداش­ها به هزینه­ ها برتری داشته باشد به این معنی که آنچه افراد یا گروه­ های اجتماعی به دست می­ آورند بیشتر و قوی­ تر از هزینه­ هایی باشد که متحمل می­ شوند در چنین وضعیتی می­ توان پیش­ بینی کرد که نشاط اجتماعی هم افزایش پیدا کرده است.

دکتر میرزایی در توضیح بیشتر نشاط گفت: نشاط می­ تواند موقتی و دائمی باشد. اگر شرایطی ایجاد شود که اعضای جامعه به شکل پایا و دائمی به خواست­های فردی و اجتماعی خود دست یابند در این صورت می­ توان ادعا کرد از نشاط اجتماعی پایا برخوردارند.

وی افزود: برای تحقق این مهم باید اهداف اجتماعی بازتعریف شده و تعدیل­هایی در نظام‌های مختلف صورت گیرد. جامعه به عنوان یک سطح کلان باید ترتیبی دهد که بین نظام­های مختلف حاکم بر جامعه نوعی سازگاری وجود داشته باشد یعنی نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به نوعی با یکدیگر منطبق باشند و خواست درونی بیشتر افراد جامعه را تأمین کنند. در این زمان نظام شخصیتی افراد جامعه در مسیر شادابی قرار می‌گیرد.

این جامعه شناس ادامه داد: در نظام فرهنگی نیز باید ارزش­ها، باورها و هنجارها مبتنی بر وضعیتی تعریف شوند که قابل حصول بوده و با خواست درونی مردم جامعه نیز در تضاد نباشد.

وی افسردگی اجتماعی را ماحصل تضاد میان خواسته­ ها و امکانات دانست و گفت: در صورت بروز تضاد، افراد دچار نا­هنجاری شده و پیش ­بینی افسردگی اجتماعی یا رخوت اجتماعی نیز دور از دسترس نیست؛ وقتی رخوت اجتماعی ایجاد می­ شود بهره­ وری کاهش پیدا می­ کند و تأمین خواست­های افراد یا گروه ­های اجتماعی روز به روز فروکش پیدا می‌کند.

این پژوهشگر و مؤلف یادآور شد: در این انزوا یک سری آسیب­های اجتماعی قابل پیش ­بینی است ازجمله افزایش اعتیاد، خشونت، خودکشی و… است که در درازمدت به بحران تبدیل می­ شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره وظیفه دولت در استمرار فضای نشاط و شادی در جامعه گفت: نظام سیاسی به عنوان نظامی که قدرت را در اختیار دارد و جامعه را تا حدی کنترل می­ کند باید راه را برای تأمین نیازهای جامعه باز و هموار کند. این نیازها می­ تواند در چند سطر طبقه بندی شوند، ابتدایی­ ترین نیازی که دولت موظف به تأمین آن است و در قانون اساسی نیز پیش ­بینی شده تأمین نیازهای اولیه یا اساسی افراد است.

دکتر میرزایی ادامه داد: پس از تأمین نیازهای اولیه ­افراد مثل خوراک، پوشاک و سرپناه، نظام سیاسی یا جامعه در سطح کلان، باید تأمین نیازهای ثانویه را در دستور کار قرار دهد یعنی پرداختن به فراغت و نیازهای سطح بالاتری مثل آزادی.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: در صورتی که درصدد تأمین فراغت اجتماعی باشیم و نیازهای امنیت، آزادی و به ویژه حریم خصوصی یا فضای خلوت انسان­ها را رعایت کنیم و همچنین خواست­های افراد را تا اندازه ­ای که مغایر خواست­های سایر افراد یا سایر گروه‌های اجتماعی نباشند فراهم کنیم می­ توان به جرأت گفت دولت آینده شرایط ایجاد شادی و نشاط پایا را فراهم کرده و اعضا یا گروه­ های اجتماعی نباید احساس کنند یا در واقعیت مشاهده کنند خواست­ه ایشان سرکوب شده است.
منبع: خبرگزاری مهر