نمی شود نیاز جنسی در دوران بلوغ را کتمان کرد

دکتر سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در گفت‌وگو با «شرق»، با تأکید بر وضعیت نه‌چندان خوشایندی که نوجوانان در سال گذشته در مدارس گذراندند، با اشاره به ضرورت آموزش مسائل جنسی در مدارس بیان کرد: «آموزش مهم‌ترین استراتژی بشر است، طبیعتا یکی از اماکنی که مردم به آن اعتماد دارند محیط مدرسه است. خانواده و دانش‌آموزان و اولیای مدرسه به‌عنوان سه ضلعی که در کنار دانش‌آموزان قرار دارند اثربخشی بیشتری در آموزش و تربیت دارند، دانش‌آموز عمده‌ترین تأثیر را از هم‌کلاسانش می‌گیرد.

از آن طرف در طول ١٢ سال تحصیل، با اولیای مدرسه ارتباط نزدیک دارد. وقتی ما چنین فضای سالمی را در کنار دانش‌آموزان داریم، باید از ظرفیت آن برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم. در چنین شرایطی، ما متناسب با نیاز جامعه باید از بسترهای مختلف برای افزایش آگاهی استفاده کنیم، یکی از نیازها و ویژگی‌های دوران نوجوانی به‌دلیل قرارگرفتن در سن بلوغ‌، دادن اطلاعات درست در حوزه بلوغ و مسائل جنسی است که اگر ما در محیط‌های رسمی این اطلاعات را منتقل نکنیم، آنها از محیط‌های غیررسمی این اطلاعات را به دست خواهند آورد که عموما اطلاعات نادرست است، بنابراین آموزش‌وپرورش می‌تواند بستر مناسبی را درباره آموزش مربوط به مسائل جنسی، متناسب با شرایط سنی افراد، ایجاد کند».

وی افزود: «دوران بلوغ برای همه مردم وجود دارد و مسائل جنسی یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد در این دوره است. کنجکاوی آنها درباره مسائل جنسی در دوره نوجوانی شکل می‌گیرد و ما هرچقدر آنها را به سمت آموزش صحیح سوق دهیم، هم میزان آسیب‌دیدنشان کمتر می‌شود و هم در آینده از زندگی مشترکشان لذت و آرامش بیشتری خواهند داشت.

بنابراین تابوکردن این موضوع، مشکلی را حل نخواهد کرد؛ همان‌طورکه تا امروز حل نکرده است». چلک با اشاره به نگاه سنتی جامعه درباره دلایل مخالفت‌های اقشار مختلف درباره آموزش جنسی در مدارس، این‌گونه ادامه داد: «وقتی بحث مسائل جنسی مطرح می‌شود، فقط ذهنمان به سمت روابط جنسی معطوف می‌شود. خانواده و مدرسه و همه، این ماجرا را کتمان می‌کنند. نمی‌شود این نیاز را کتمان کرد. باید اطلاعات دهیم، تابوها را کنار بگذاریم. هرچقدر اطلاعات را به‌موقع دهیم، آسیب‌پذیری کمتری را به دنبال خواهیم داشت».