همایش بزرگ مسئولیت اجتماعی در اردبیل برگزار شد

همایش بزرگ انجمن مددکاران اجتماعی استان اردبیل با حضور مسئولین این انجمن در استان ، مسئولین بنیاد کودک اردبیل ، تعدادی از روسای کلینیکهای مددکاری ، اساتید دانشگاه و خیل کثیری از زنان سرپرست خانواده برگزار شد.

این مراسم که در سالن شهید مصطفی خمینی بانک ملی و با موضوع مسئولیت اجتماعی برپا گردید، سخنرانان به نقش و تاثیر گزاری خانواده ها در تربیت و پرورش دانش آموزان به ابعاد گوناگون مسئولیت پذیری و مسئولیت اجتماعی زنان سرپرست خانواده پرداختند.

در این مراسم آقای موحدی ، مسئول دفتر انجمن مددکاران اجتماعی استان اردبیل ، از نهاد خانواده به عنوان دانشگاه و مهد جامعه پذیری فرزندان یادکرده و بر لزوم آموزش رسمی و غیر رسمی مهارتهای زندگی و مسئولیت اجتماعی یه دانش آموزان تاکید نمودند.ایشان در ادامه جامعه پویا و بانشاط را منوط به وجود خانواده های کارآمد و بانشاط دانسته ، و  لزوم استفاده بهینه از تمام منابع موجود جامعه و به فعل رسانیدن استعدادهای نهفته دانش اموزان مستعد و خلاق را خواستار شدند.

امین موحدی در این همایش گفت: امروزه به واسطه استفاده نامناسب فرزندان به ویژه در سنین پایین از فناوری های نوین مانند ماهواره ، تلفن های همراه و حضور در شبکه های مجازی کنترل فرزندان تقریبا از دست خانواده ها خارج شده است.

وی افزود: فرزندان به طور طبیعی کنجکاو و تشنه یادگیری و تجربه تازه ها هستند و در شرایط کنونی دیگر همچون سال های دور حرف شنوی از پدر و مادر وجود ندارد و به عبارتی دیگر جلوگیری کمکی نمی کند و خانواده ها تنها می توانند با روش های درست نسبت به کنترل فرزندان خود اقدام کنند.

رییس انجمن مددکاری استان اردبیل اظهار کرد: افت تحصیلی تنها به فناوری ها ارتباطی ندارد و عوامل دیگری از جمله محیط خانه نقش بسیار مهم تری در این زمینه دارد و حتی عدم وجود ارتباط نزدیک بین والدین و فرزندان و عدم ارضای نیازهای عاطفی در چارچوب خانواده خود یکی از عوامل روی آوردن کودکان و نوجوانان و فناوری های نوین است.

IMAG0099

او ادامه داد: دانش آموز و عدم توجه خانواده به بهداشت روحی و روانی و سلامت جسمی فرزندان یکی دیگر از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

موحدی بیان کرد: عدم فراگیری مهارت های زندگی و عدم توجه خانواده ها به این موضوع باعث مشکلاتی در دانش آموزان می شود چرا که آموزش پذیرش مسوولیت در قبال خود ، خانواده و جامعه باید از سنین کودکی آموزش داده شود که متاسفانه مورد کم توجهی قرار می گیرد.

وی گفت: استفاده از روش های غلطی مانند تنبیه فیزیکی که باعث کاهش عزت و اعتماد به نفس می شود ، آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق و عدم توجه به توانایی های فرزندان و مدرک گرایی از عوامل موثر در افت تحصیلی دانش آموزان است که باید مورد توجه خانواده ها قرار بگیرد.

رییس کلینیک مددکاری آفاق اردبیل نیز با تاکید بر نیاز به فناوری در دنیای امروزی گفت: یکی از وظایف رسانه های ارتباط جمعی ایجاد نشاط و سرگرمی است و به دلیل عدم موفقیت در این زمینه، کودکان به سمت فضای مجازی و حتی اعتیاد به آن سوق پیدا کرده اند.

علوی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته حداکثر استفاده از تلویزیون توسط کودکان دو ساعت در روز است اما استفاده بی رویه در جامعه ما و به ویژه تماشای برنامه های بی محتوای تلویزیون و ماهواره باعث بروز مشکلاتی شده که یکی از آنها افت تحصیلی دانش آموزان است.

 

او افزود: آسیب های اجتماعی در نتیجه سوق دادن کودکان به بازار کار ، کودک آزاری (نه فقط تنبیه بدنی بلکه اهمال در توجه به نیازهای مختلف فرزندان کودک آزاری محسوب می شود) ، ازدواج زود هنگام به خصوص در بین دختران ، نادیده گرفتن بیماری های جسمی و روحی کودکان و والدینی که خود الگوی نامناسبی برای فرزندان هستند از دیگر عوامل بروز رفتارهای نابه هنجار و افت تحصیلی است.

او بیان کرد: آگاه سازی والدین در زمینه ازدواج زود هنگام ، ایستادگی در برابر خواسته های نامعقول فرزندان ، مقابله با مصرف گرایی و مراجعه به مددکاران و استفاده از مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعی از جمله راهکارهایی است که باید مورد توجه خانواده ها قرار بگیرد.