وزیر دادگستری خبرداد : اختصاص اعتبار به بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان در بودجه ۹۲

مرتضی بختیاری
مرتضی بختیاری

وزیر دادگستری از پیش بینی حمایت های اعتباری از بنیاد تعاون در بودجه سال ۹۲ خبر داد. مرتضی بختیاری در دومین روز از همایش مدیران ستادی واستانی سازمان زندان ها با اعلام این خبر گفت: تعامل بوجود آمده بین سازمان زندان ها و بنیاد تعاون شایسته تقدیر است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تدبیر به موقع رییس قوه قضاییه ،شرایط برای کاهش جمعیت کیفری با حرفه آموزی و ایجاد اشتغال مددجویان مهیا شده است.

وزیر دادگستری همچنین با انتقاد از روش های سنتی حرفه آموزی تصریح کرد: این روش های کلیشه ای کارآیی لازم را ندارد و باید کنار گذاشته شود.

بختیاری اضافه کرد: امیدواریم با تشکیل گروه های کوچک تخصصی در بنیاد تعاون،شرایط کار بیش از پیش برای مددجویان فراهم شود.

وی در این گردهمایی به ظرفیت های الکترونیکی نیز اشاره کرد و یادآورشد: استفاده از این ظرفیت های باعث کاهش اتلاف در زمان و تسریع در امور می شود،به عبارتی این خدمات، منشا تحول در دنیای امروز است.

وی به نقش انقلاب در توسعه تعاون هم اشاره کرد و ادامه داد: انقلاب ما انقلاب قرآنی و اسلامی است واین انقلاب الگویی برای همگان است ، اگرچه رفتارهای برخی از نخبگان اثر بدی در جامعه داشته اما خوشبختانه واکنش های مردم بسیار عالمانه و مدبرانه بوده است.

 

اشتغال و حرفه آموزی مددجویان ،سیاست سازمان زندان ها

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی هم در این همایش از رویکرد جدید ایجاد شده در مجموعه های سازمان
زندان ها و بنیاد تعاون تقدیر کرد و آن را مثبت و کارگشا خواند.

غلامحسین اسماعیلی گفت: سیاست ها و تدابیر سازمان زندان ها بر محور حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای مددجویان پایه ریزی شده تا با استفاده از این روش ، جمعیت کیفری کاهش یابد.

وی با بهره گیری از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام به تبیین موضوع حقوق در فقه اسلامی پرداخت و با اشاره به حقوق مددجویان وظایف متولیان و افرادی که عهده دار سرپرستی آنها هستند را بر شمرد.

وی، ازتعامل بنیاد تعاون و سازمان زندان ها به عنوان یک موضوع ارزشمند برای اجرای تکالیفی که به عهده متولیان است نام برد و تصریح کرد: حق آموزش و اشتغال مددجویان بر گردن ماست و ما باید به آنان و خانواده هایشان توجه ویژه ای داشته باشیم.

اسماعیلی ادامه داد: البته دراین باره باید تعریف صحیحی از حرفه آموزی و اشتغال برای زندانیان ارایه داده و امار شفاف تری را ترسیم کنیم. ما باید حرفه آموزی مددجویان را در اولویت قرار دهیم.

 

بنیاد تعاون توانایی تامین نیازهای دستگاه های اجرایی را دارد

رییس هیات مدیره بنیاد تعاون هم در این گردهمایی اظهار داشت: این بنیاد توانایی تامین نیازهای دستگاه های اجرایی را دارد.

غمخوار افزود:سازمان زندان ها و نهادهای وابسته به قوه قضاییه و سایر دستگاه های اجرایی نیازهایی دارند که بنیاد تعاون می تواند آنها را برآورده سازد.

وی ادامه داد:بسیاری از تولیدهای بنیاد برای رفع نیازهای نیروهای مسلح است و البته قابلیت صادرات را نیز دارد.

این مقام بنیاد تعاون تصریح کرد: سیاست بنیاد تعامل با سازمان زندان هاست که خوشبختانه در نشست مشهد مقدس این تعامل به خوبی تبلور یافت .

رییس هیات مدیره بنیاد تعاون ،هم افزایی و تبادل تجربه ها را از اهداف این نشست دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به امکانات و ظرفیت های بنیاد تعاون می توان مشکلات زندان ها را حل کرد.

غمخوار با اشاره به وجود نیروی کار ارزان،مکان و امکانات مناسب در زندان ها هم اظهار داشت: اگر ما تلاش بیشتری کرده و زمینه حرفه آموزی و اشتغال مددجویان را فراهم کنیم به تبع،میزان بازگشت مجدد مددجویان به زندان ها کاهش می یابد.

وی ادامه داد : بنابراین باید با برنامه ریزی مناسب در مدت زمانی که این مددجویان در اختیار ما هستند ، وضعیت را برای حرفه آموزی آنها مهیا کنیم. تا پس از آزادی بتوانند ممر درآمدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: بنیاد تعاون و سازمان زندان ها دو پیکره جدایی ناپذیرند و باید با تعامل و ایجاد انگیزه کار به زندانیان کمک کنند.

رییس هیات مدیر ه بنیاد تعاون همچنین خواستار افزایش ساعت کار مددجویان در واحد های تولیدی شد.

غمخوار از مدیران درخواست کرد تا در بحث حمایتی، پیش بینی اختصاص اعتبار به این نهاد را نیز در نظر بگیرند چون بنا به دلایلی برخی منابع از سوی بانک ها تامین نشده است.

وی با اشاره به نقش رسانه ها نیز یادآور شد: در بنیاد تعاون محدودیت هایی برای نشان دادن تصاویر مددجویان داریم.

غمخوار با انتقاد از صدا و سیما هم اظهار داشت: متاسفانه این رسانه تنها به جنبه های منفی مسایل زندان و زندانبانی تمرکز دارد در حالیکه تولید های زندان ها نادیده گرفته می شود.

 

هم دلی و هم افزایی ، هدف نشست ها

مدیر عامل بنیاد تعاون و حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور هم گفت: هدف ما از برگزاری این نشست ها ،هم دلی و هم افزایی و نجات مددجویان است.

مطهرنژاد با اشاره به پیامدهای مثبت اشتغال مددجویان در کاهش آسیب های اجتماعی گفت: این بنیاد سعی کرده تا با تاسیس شرکت های بازرگانی، سرمایه گذاری و عمران و ساختمان به عنوان ابزار توانمند ساز ،زمینه ارتقای خدمات حرفه آموزی و اشتغال مددجویان را مهیا کند.

وی همچنین به فعالیت های دارای ارزش افزوده بالا اشاره کرد و ادامه داد : این فعالیت ها در راستای رسالت بنیاد انجام شده است.

وی با تببین راهکارهای توسعه اشتغال را برمبنای خرد جمعی و ایجاد هیات های اجرایی، هم تصریح کرد: اشتغال زندانیان موجب کاهش آسیب ها در داخل و خارج زندان می شود.

منبع: تارنمای سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مورخ ۱۹:۳۹:۵۶ ۱۳۹۱/۱۲/۰۶