کاهش نرخ قتل در کشور

کد خبر: ۲۰۲۲۸۴۹
بازدید:
نظرات :
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۱/۶ – ۱۳:۱۸ پلیس در سالی که گذشت؛
کاهش نرخ قتل در کشور/ افزایش پرونده های تجاوز
سال ۹۱ یکی از امن ترین سالهای کشور پس از انقلاب اسلامی بود. سالی که آمار قتل به زیر سه نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافت. سالی که تنها در آن پرونده های تجاوز به عنف افزایش نشان می دهد.به گزارش خبرنگار مهر، سال ۹۱، سالی که فرمانده نیروی انتظامی از ان به عنوان امن ترین سال جمهوری اسلامی طی ۳۴ سال گذشته نام برد. سالی که نرخ قتل در آن به کمترین میزانش یعنی ۲.۹ در هر ۱۰۰ هزار تن رسید.براساس امارهای کشور سالانه حدود ۲ تا دو هزار و چهارصد قتل در کشور رخ می دهد که بیشترآنها به خاطر اختلافات و نزاع است. قتل هایی که به گفته معاون معاون مبارزه با جرایم جنایی بیش از ۳۶ درصد آنها با سلاح سرد رخ می دهد که نبود قانونی محکم برای بازدارندگی عاملی است که باعث می شود چاقو همچنان یکی از مهمترین آلت های قتل باشد.

۳۱ درصد قتلها خانوادگی است

در سال گذشته ۳۱ درصد از قتل های رخ داده خانوادگی بوده و بین قاتل و مقتول رابطه فامیلی وجود داشته است. این درحالی است که ۲۴ درصد مقتولان را نیز زنان تشکیل می دهدند که قربانی خشونت اطرافیان خود می شوند. البته براساس آمارهای پلیس آگاهی میزان وقوع قتل در کشور۱۰ درصد کاهش داشته است و در این سال هیچگونه قتل سریالی رخ نداده است. البته با دستگیری دو قاتل که تا قبل از دستگیری دو زن را به قتل رسانده بودند از ارتکاب یک قتل سریالی دیگر جلوگیری شد. قتل هایی که در سالهای گذشته در چند استان از جمله قزوین و البرز رخ داده بود.

افزایش ۱.۲ درصدی پرونده های تعرض جنسی/ افزایش مراجعه به پلیس برای جرایم جنسی

در سالی که گذشت براساس پرونده های تشکیل شده در پلیس،پرونده های تعرض جنسی و تجاوز ۱.۲ درصد افزایش یافته است که به گفته سرهنگ مصطفایی علت این افزایش باز کردن دایره این جرم توسط پلیس و رسیدگی به آن است. البته هنوز بسیاری از قربانیان این جرم از ترس آبرو شکایت نمی کنند. البته پلیس ایران برای حفظ آبروی قربانیان این جرم از افسران پلیس استفاده می کند تا بزه دیدگان به راحتی بتوانند در تمامی مراحل رسیدگی با افسر زن در تماس باشند. این قربانیان باید بدانند که در هیچ مرحله ای هویتشان فاش نمی شود. ۴

وی ادامه می دهد: اگر قربانی تمایلی به حضور در اداره پلیس را ندارد می تواند به صورت تلفنی شکایت خود را مطرح کند تا از ادامه وقوع این جرم جلوپیری شود. پلیس در سال گذشته ۹۳ درصد جرم های جنسی را کشف کرده و متهم نیز دستگیر شده است.

پرونده های تجاوز به همجنس اندک است

این مقام انتظامی در مورد پرونده های تجاوز به همجنس می گوید: اینگونه پرونده ها در کشور شاید به میزان انگشتان دو دست نیز نرسد چرا که این جرم د ر کشور بسیار کم رخ می دهد. البته بیشتر این جرایم تجاوز به نوجوانان است.

ارزش اموال ۳۸ درصد پرونده های سرقت مسلحانه کمتر از ۲۰۰ هزار تومان

شاید باورش سخت باشد اما در ۳۸ درصد پرونده های سرقت مسلحانه کشور سارقان برای ۲۰۰ هزار تومان دست به اسلحه برده و همانند فیلم های وسترن دست به سرقت مسلحانه زده اند. جرمی که به گفته پلیس تنها ۸.۵ درصد آن به صورت باندی و با نقشه قبلی رخ می دهد و ماموران نیز ۷۰ درصد سرقتهای رخ داده را کشف کرده اند. البته پلیس تاکنون هیچ آماری در خصوص سرقت از بانکها، خودروهای حمل پول و طلا فروشی ها نداده است و تنها در آخرین نمونه که رسانه ای شد ۴۰ میلیون تومان پول مسلحانه از یکی از شعبات بانک صادرات در تهران سرقت شد.

گروگانگیری به خاطر معامله مواد مخدر

اگرچه پلیس توانسته است ۱۰۰ درصد گروگانگیریهای رخ داده را کشف کند اما ۴۸ درصد گروگانگیری ها با انگیزه تسویه حساب معامله مواد مخدر رخ میدهد. جرمی که ۶۰ درصد آن تنها در پنج استان شرق و جنوب شرق رخ می هد. البته ۱۶ درصد گروگانگیری ها نیز به علت اخادی است که تاکنون تمامی آنها نا موفق بوده است.