آیا شهرداری با مددسرایی برای افراد ترنس بی خانمان موافقت کرد؟

پس از سالها تلاش مددکاران اجتماعی، سازمان های غیردولتی و کارشناسان شهرداری، بالاخره شهرداری تهران با تأسیس مددسرایی برای افراد ترنسکشوال (افراد دارای هویت جنسیتی غیر از مرد و زن) موافقت کرده و اعلام کرد که برای این کار پیشقدم هم خواهد شد.

بنابر اعلام روزنامه همشهری، ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران، شهرداری تهران در راستای مسئولیت اجتماعی قصد دارد در راستای ارائه خدمات فضایی برای معتادان متجاهر دارای ملال جنسیتی ایجاد کند. البته دکتر احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای شهرداری تهران تأسیس این فضا را در درجه اول وظیفه بهزیستی و وزارت بهداشت دانست و تأکید کرد اگر این اتفاق از سوی این دو نهاد انجام نشود، شهرداری تهران آمادگی تأسیس این فضا را خواهد داشت و بنابراین، احتمالا نباید منتظر وقوع تأسیس این مددسرا در آینده نزدیک بود.

موضوع تأسیس مددسرا یا پناهگاه برای افراد بی خانمان از سه دهه قبل در کلانشهرها مطرح شد و در پی این بحثها، شهرداری تهران، اماکنی تحت عنوان گرمخانه تأسیس کرد که بعدها به مددسرا تغییر نام داد و به مردان و زنانی که فاقد سرپناه بوده و در خیابان می ماندند امکان اقامت شبانه را می داد.

با وجود این، افراد ترنسکشوال با توجه به مسئله اختلال هویت جنسیتی امکان استفاده از هیچ یک از مددسراهای مردانه یا زنانه را ندارند و بنابراین، این گروه عملا بدون حمایت در خیابان ها رها می شوند. موضوعی که دست مددکاران اجتماعی به ویژه کارشناسان گشت های فوریت های اجتماعی را برای حمایت خالی نگه می داشت. بر همین اساس، موضوع تأسیس مرکزی که بتواند به این گروه از افراد نیز خدمات اسکان موقت ارائه نماید همواره درخواست کارشناسان بوده است.

البته این کار چندان هم آسان نیست و با توجه به حساسیتهای فرهنگی و مذهبی که پیرامون این موضوع وجود دارد و تنوع جنسی افراد این قشر، باید جنبه های مختلف این موضوع مد نظر قرار بگیرد اما آنچه در نهایت مطالبه مددکاران اجتماعی فعال در این بخش است، احترام به حقوق انسانی و شهروندی و ضرورت پیدا کردن راه حلی برای کمک به این افراد است.

این را فرشید مسعودی، مددکار اجتماعی و مدیرعامل انجمن افراد دارای ملال جنسیتی نیز در مصاحبه با خبرنگار همشهری بیان می کند و می گوید: “مطرح شدن این موضوع (ایجاد فضای مناسب برای معتادان متجاهر ترنس) یا افراد آسیب دیده اجتماعی از جمله بی خانمان ها، توسط شهرداری تهران اقدام ارزشمندی است و قطعا مطالبه برای این کار وجود دارد.”

مسعودی می افزاید: «این افراد چون سازمانی ندارد و به عنوان یک هویت اجتماعی به رسمیت شناخته نمی شوند، نمی توانند مطالبه شان را به طور سیستماتیک مطرح کنند اما رویکرد شهرداری تهران در راستای احقاق حقوق شهروندی این افراد قطعا کار با ارزشی است و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این موضوع باشیم.»

این مددکار اجتماعی تاکید می کند که “نباید به این موضوع ساده نگاه شود. چرا که صرفا ایجاد یک فضای اسکان گره ای از مشکلات باز نمی کند و فقط خدمت رسانی اجتماعی است. در حالی که این افراد نیازمند مددکاری اجتماعی هستند و از این رو اقدامات شهرداری می بایست در راستای فرایند مددکاری اجتماعی صورت گیرد تا بتوانیم شاهد پذیرش این افراد در جامعه و تغییر نگرش اجتماع به آنها باشیم. شهرداری در این مسیر زمانی می تواند موفق باشد که مطالعات در این زمینه انجام و موضوع از ابعاد و سطوح مختلف بررسی شود.”