ادغام اجتماعی یک فرصت برای نهادینه شدن مددکاری اجتماعی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: توسعه ابعاد نظری ادغام اجتماعی در حوزه توانمندسازی اجتماعی یک فرصت ارزشمند برای نهادینه شدن این رویکرد در حوزه مددکاری اجتماعی است.

سید حسن موسوی چلک، در همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: وقتی از ادغام اجتماعی صحبت به میان می‌آید یک معنای آن پرهیز از جداسازی برخی از اعضای جامعه با هر مشکل یا نیازی که دارند از بدنه اصلی جامعه تا بتوانند در کنار سایر مردم به زندگی عزت مندانه و مستقل خود ادامه دهند و از حق شهروندی مثل همه مردم برخوردار شوند.

وی ادامه داد: افرادی همچون کسانی که دارای یک یا چند نوع از معلولیت هستند، کودکان کار در خیابان یا کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، افراد دارای سوءمصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها، افرادی بی خانمان، افراد در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی در این نشست مورد بحث قرار خواهند می‌گیرند که چگونه با ادغام اجتماعی آنان در جامعه توسط مددکاران اجتماعی با همکاری سایر متخصصین و دستگاه‌های مرتبط می‌توان در شرایط کنونی و تغییرات و دگرگونی‌های که در حوزه نیازها و مشکلات این افراد یا ظهور گروه‌های جدید اجتماعی، ایجاد می‌شود کمک کرد تا بتوانند در جامعه به به زندگی خود ادامه دهند و نه تنها از طرد شدن شأن جلوگیری شود بلکه بتوان از ظرفیت‌ها و توانایی بالفعل آنان برای توسعه استفاده کرد و بتوان ظرفیت‌های بالقوه آنان را به بالفعل تبدیل کرد. این پنل به دنبال ایجاد فضای گفتگوی علمی در این حوزه است.

کمیسر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی گفت: توسعه ابعاد نظری ادغام اجتماعی در حوزه توانمندسازی اجتماعی یک فرصت ارزشمند برای نهادینه شدن و فراگیر شدن این رویکرد در حوزه مددکاری اجتماعی است و این نیازمند تبیین علمی ادغام اجتماعی و آثارش برای مدیریت اجتماعی و توانمند سازی مردم در تغییرات و دگرگونی‌های اجتماعی است که در جامعه صورت می‌گیرند و افراد مختلف بویژه افراد دارای نیازهای خاص را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: تقویت این رویکرد می‌تواند زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم در امور اجتماعی، کاهش هزینه‌ها، مسؤولیت پذیری بیشتر مردم و جامعه و تقویت رویکردهای محله محوری و اجتماع محوری و افزایش سرمایه اجتماعی فراهم کند که اتفاقاً برای تحقق عملی ادغام اجتماعی می‌بایست به سمت مردم و توانمند سازی های مبتنی بر جامعه حرکت کنیم. هم در عرصه سیاستگذاری اجتماعی هم در عرصه عمل بدون شک مددکاران اجتماعی با توجه به دانش و انباشت اطلاعاتی که در حوزه اجتماعی دارند، می‌توانند نقش بی بدیلی در سیاستگذاری‌های اجتماعی و در عرصه‌های اجرایی برای نهادینه شدن این رویکرد در کنار سایر متخصصین اجتماعی داشته باشند تا آثار منفی این تغییرات بر روی گروه‌های هدف مددکاری اجتماعی را کاهش داده و شرایط را برای به زیستن اجتماعی مردم که هدف غایی مددکاری اجتماعی فراهم کنند.

موسوی چلک در پایان افزود: تجربه زیسته در جهان کنونی و از جمله ایران نشان می‌دهد که شاهد دگرگونی‌های اجتماعی هستیم که افزایش مسائل و مشکلات اجتماعی و ظهور و بروز پدیده‌ها و نیازهای جدید از جمله این دگرگونی ها می‌باشند. دگرگونی ها که در همه جوامع صورت می‌گیرد، اما شرایط فعلی کشور نشان از رشد سریع‌تر این دگرگونی ها دارد که حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی کشور از جمله مسائل مرتبط با خانواده، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، نیازهای اجتماعی و از آن متأثر می‌شوند و می‌تواند بر نحوه کارکردها و اقدامات مددکاران اجتماعی و حوزه‌های مرتبط تأثیر گذار باشد. بدون شک درک بهتر و به موقع و علمی این شرایط می‌تواند دارای اهمیت زیاد باشد تا با سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های مناسب بتوان تمهیدات و اقدامات لازم را در همه عرصه‌های از سیاستگذاری تا اجرا اتخاذ کرد. موضوعی که در پنل مددکاری اجتماعی و ادغام اجتماعی در این همایش هم دنبال آن هستیم همین نکته است که چگونگی این دگرگونی ها اجتماعی و آثار و پیامدهای مثبت و منفی این دگرگونی ها از منظر علمی و تجربی مورد توجه و بررسی قرار گیرد.