انتقاد اتحادیه مددکاران اجتماعی سوئد به الزام به معرفی مهاجرین غیرقانونی

اتحادیه صنفی مددکاری اجتماعی سوئد، از طرح جدید دولت که متخصصان حوزه اجتماعی و سلامت را ملزم می‌کند افراد بدون مجوز حاضر در سوئد را گزارش کنند انتقاد کرد.

اتحادیه صنفی مددکاری اجتماعی با صدور بیانیه ای این قانون پیشنهادی را با دلایل زیر محکوم کرده است:

“اعتماد عمومی برای اعضای ما برای انجام وظایف خود یک ضرورت مطلق است. در صورت فقدان اعتماد، فردی که بیشترین نیاز را به خدمات رفاهی دارد از تماس با ما اجتناب می کند. مددکاران اجتماعی قرار نیست کارهای پلیسی انجام دهند، این باعث تضعیف اعتماد عمومی از آسیب پذیرترین جوامع می شود.”

عدم اعتماد در جامعه رو به گسترش است و این، شرایط انجام کار را تحت تاثیر قرار می دهد. این امر باعث می شود تا خدمات سیار و فعالیت های پیشگیری که سازمانهای خدمات اجتماعی انجام می دهند سخت تر و در برخی موارد تقریباً غیرممکن شود. فقدان اعتماد همچنین می تواند منجر به آسیب های جدی مراقبت های سلامت و افزایش گسترش عفونت ها شود.

چنین سیستم گزارش دهی باعث تراژدی های انسانی می شود، زیرا مردم جرات نمی کنند به دنبال کمک باشند یا کمک مورد نیاز خود را دریافت کنند. کودکان حق تحصیل دارند، اما اگر والدین بدانند که معلمان باید حضور دانش‌آموزان مهاجر را گزارش کنند، این کودکان دیگر به مدرسه نمی‌آیند. زنان باردار جرأت تماس با مراقبت های زایمان را نخواهند داشت و افراد نیازمند مراقبت های بهداشتی جرأت مراجعه به بیمارستان ها یا مراکز بهداشت را نخواهند داشت. افرادی که قربانی جرم و جنایت هستند یا افرادی وابسته به آنها جرأت درخواست کمک را نخواهند داشت.

آنا رادولسکو، رئیس منطقه ای اروپایی فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی (IFSW) گفت: «نگرانی های مطرح شده توسط مددکاران اجتماعی واقعی است و منعکس کننده پیامدهای منفی بالقوه الزام به گزارش افراد بدون مجوز در سوئد است. دفتر IFSW در اروپا با مددکاران اجتماعی ابراز همبستگی کرد و نگرانی‌های مشابهی را در مورد تأثیر منفی بالقوه بر افراد آسیب‌پذیر و پیامدهای اخلاقی مرتبط با آن ابراز کرد. تحمیل چنین دستوری می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد، سلامت عمومی را به خطر بیندازد و آسیب پذیری را در میان جمعیت های حاشیه نشین افزایش دهد. مددکاران اجتماعی با حمایت از دسترسی فراگیر و عادلانه به خدمات اجتماعی و سلامت، نقش مهمی در ارتقای عدالت اجتماعی ایفا می‌کنند و تضمین می‌کنند که افراد حمایت لازم را دریافت می‌کنند.»

دبیر کل فدراسیون، روری ترول، اتحادیه مددکاران اجتماعی سوئد را به دلیل اتخاذ این موضع ستایش کرد: «آنها با به چالش کشیدن سیاست مورد نظر دولت خود که منجر به آسیب فراوان به جوامع مهاجر و چشم انداز اجتماعی کشور سوئد می شود نقش مهمی به عنوان نماینده سازمان های مستقل مددکاری اجتماعی ایفا می کنند. این وضعیت متأسفانه فقط محدود به سوئد نمی‌شود، زیرا دولت‌های دیگر در سراسر جهان نیز به‌جای همکاری با ساکنان بدون مدارک و نقش دادن به آنها، به دنبال اخراج و تبعیض علیه ساکنان غیرقانونی هستند. کمپین سازمان های مددکاری اجتماعی سوئد مدلی برای نقش اساسی مددکاری اجتماعی در اصلاح اشتباه در تصمیم گیریهای سیاسی ایجاد می کنند. ما برایشان آرزوی موفقیت داریم.»

منبع: فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی

مترجم: یاسر میرزایی- کمیته بین الملل انجمن مددکاران اجتماعی ایران