ایرنا: میانجیگری مددکاران اجتماعی در حل اختلافات ضروری است

 ایرنا- رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر ضرورت میانجیگری مددکاران اجتماعی در حل اختلافات گفت: یکی از مهمترین وظایف مددکاران اجتماعی، تاثیرگذاری بر حل مشکلات افراد با مشارکت خود آنان است.

سیدحسن موسوی چلک در آستانه روز مددکاری اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از موضوعاتی که در حوزه میانجیگری در حل اختلافات دنبال می کنیم، میانجیگری مددکاران اجتماعی است.

وی با بیان اینکه میانجیگری، یک مهارت است، ادامه داد: طبیعتا مددکاران اجتماعی با توجه به مهارت هایی که در حوزه تسهیل گری، حمایت طلبی، گفت و گو و مهارت های ارتباطی دارند، می توانند نقش موثرتری در حوزه میانجیگری داشته باشند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: برای تقویت میانجیگری مددکاران اجتماعی در اختلافات، اقدامات متعددی انجام شده است، از آن جمله که کتاب راهنمای مددکاری اجتماعی و میانجی گری در خانواده برای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه چاپ شده است.

موسوی چلک افزود: همچنین ۱۵ ساعت فیلم آموزشی برای آزمون مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تهیه شده و علاوه براین دوره های آموزشی بین المللی نیز در این زمینه داشته ایم.

وی ادامه داد: تاملی بر زندگی مردم در جوامع مختلف از جمله ایران نشان می دهد که بروز اختلافات بین مردم درحوزه های مختلف از جمله مسایل مرتبط با خانواده و اختلافات خانواده موضوعی جدیدی نیست و حل اختلافات به شیوه های مختلف رسمی یا غیر رسمی سابقه ای طولانی دارد.

 

روش حل اختلاف به صورت ریش سفیدی کمرنگ شده است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: نیم نگاهی بر زندگی نیاکان مان نشان می دهد که حل اختلاف به صورت ریش سفیدی و توسط معتمدان و بزرگان خانواده یا منطقه محل سکونت وجود داشته و البته هنوز هم کم و بیش وجود دارد اگرچه با توجه به تغییر ساختار جوامع، خانواده و تغییر الگوهای ارتباط اجتماعی به نسبت گذشته این نوع روش حل اختلافات، بسیار کمرنگ تر شده است و مراجعه به مراجع قضایی بیشتر مورد توجه مردم برای حل اختلافات قرار گرفته است. تاملی بر تعداد پرونده های قضایی و گسترش ساختار های قضایی هم خود موید همین نکته است.

موسوی چلک تصریح کرد: البته در کنار ساختارهای قضایی، متخصصین حرفه های مختلف از جمله حرفه های یاورانه و مددکاری اجتماعی هم به دلیل نوع تخصص و مهارت ها و وظایفی که دارند یکی از مهمترین وظایف شان تاثیرگذاری بر حل مشکلات افراد با مشارکت خود آنان است که «اصل مشارکت مراجع» به عنوان یکی از اصول اساسی مدکاری اجتماعی خود گویای همین موضوع است.

وی یادآور شد: بنابراین میانجیگری هنگام بروز اختلافات، سابقه ای طولانی در زندگی اجتماعی مردم و همین طور در نظام های اداری و قضایی دارد که حتی قبل از تصویب قانون آیین دادرسی کیفری هم مورد توجه قرار داشت. اما تصویب قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۱۳۹۲ بویژه ماده ۸۲ این قانون فرصت جدیدی برای نهادینه کردن و اهتمام قانونی بیشتر به موضوع میانجیگری در کشور ایجاد کرد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: طبق این ماده قانونی شورای حل اختلاف، همچنین شخص یا موسسه ی میانجیگری می توانند به این امر بپردازند.

 

همایش مددکاری اجتماعی و میانجیگری

موسوی چلک در ادامه به همایش «مددکاری اجتماعی و میانجیگری» اشاره کرد و گفت: هر ساله به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) که به نام روز مددکار اجتماعی هم نامیده می شود انجمن مددکاران اجتماعی ایران همایشی را با همکاری سازمان ها، دانشگاه ها و انجمن ها برگزار می کند. در سال جاری نیز سی و هشتمین همایش ملی روز مددکار اجتماعی با عنوان «مددکاری اجتماعی و میانجیگری» در روز سه شنبه سوم بهمن ماه جاری در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در تهران خیابان انقلاب – خیابان نجات الهی –پارک ورشو برگزار می شود.

وی اضافه کرد: در این همایش مجلس شورای اسلامی، دانشگاه ها، دستگاه های اجرایی از جمله کمیته امداد، فراجا، بنیاد شهید وامور ایثارگران، کنگره ۶۰، جمعیت خیریه تولد دوباره، موسسه خیریه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی، انجمن های تخصصی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، خانه اندیشمندان علوم انسانی، فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی، منطقه آسیا-اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی، دادستانی کل کشور، وزارت دادگستری، سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران و حدود سی و پنج دستگاه و انجمن و تشکل همکاری دارند.

به گفته وی، این همایش به صورت حضوری برگزار می شود اما همزمان در بستر اسکای روم و آپارات انجمن مددکاران اجتماعی ایران هم به طور مستقیم پخش می شود.