برگزاری همایش ملی مددکاری با محوریت اخلاق اجتماعی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، از برگزاری همایش ملی مددکاری اجتماعی و اخلاق اجتماعی در فروردین ۹۷ خبر داد.

سید حسن موسوی چلک در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: هر ساله به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) بزرگ مددکار عالم اسلام که به نام روز مددکار اجتماعی هم شناخته می شود همایشی برگزار می شود که در سال جدید نیز این همایش با محور «اخلاق اجتماعی» برگزار خواهد شد که این عنوان در راستای فلسفه بعثت پیامبر اکرم(ص) که برای کامل کردن مکارم اخلاق بود برای سال ۱۳۹۷ انتخاب شده است.

وی افزود: از همین رو، سی و سومین همایش این روز با عنوان« مددکاری اجتماعی و اخلاق اجتماعی» روز دوشنبه ۲۷ فروردین ۹۷ از ساعت ۱۴ لغایت ۱۸ در تالار ایوان شمس با مشارکت حدود ۴۰ دستگاه دولتی و غیر دولتی، دانشگاه ها و مراکز آموزشی برگزار خواهد شد.

دبیر همایش ادامه داد: از جمله محورهای همایش می توان به موضوعاتی همچون؛ اخلاق و سلامت اجتماعی، اخلاق اجتماعی و امنیت اجتماعی،  تحلیلی از وضعیت اخلاق اجتماعی و ارزش های اجتماعی در ایران، اخلاق اجتماعی و حقوق شهروندی، اخلاق اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله مواد مخدر و روانگردان و جرم، اخلاق اجتماعی در رانندگی، اخلاق اجتماعی از منظر اسلام، اخلاق اجتماعی و نوع دوستی و خدمات داوطلبانه، اخلاق حرفه ایی در مددکاری اجتماعی اشاره کرد.

کمیسر اخلاق فدارسیون بین المللی مددکاران اجتماعی تاکید کرد: بر این باور هستیم که ترویج اخلاق اجتماعی در جامعه کمک خواهد کرد تا شاهد افزایش همبستگی اجتماعی، ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت اجتماعی در جامعه  باشیم.

وی ادامه داد: مددکاری اجتماعی در ایران ۶۰ سال سابقه فعالیت علمی دارد که در طی این سال ها تلاش های  زیادی صورت گرفته است که از همه تلاش های انجام شده سپاسگزاری می شود ولی این واقعیت را باید پذیرفت که رشد علمی این حرفه در ایران به اندازه  سابقه اش در کشور نیست .

موسوی چلک افزود: از فقر دانش و تولیدات علمی بومی رنج می بریم و به همین دلیل  سهمی هم در تولید دانش جهانی نداریم لذا می بایست برای تولید دانش و اثرگذاری در این عرصه در ایران  باید تلاش بیشتری صورت گیرد. مددکاری اجتماعی در ایران می بایست تخصصی شود که این شرایط می تواند جایگاه تخصصی خدمت اجتماعی را بیش از پیش نمایان سازد.

وی گفت: وضعیت اجتماعی کشور در حوزه خانواده ، کودکان، زنان ، سالمندان، معلولین ، آسیب های اجتماعی، جرایم ، بیماری ها ، سلامت اجتماعی، نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی و… نگران کننده است و برای برون رفت از این شرایط یا به عبارت بهتر کنترل این شرایط بهره گیری از ظرفیت مددکاران اجتماعی در کنار سایر متخصیص می تواند تاثیرگذار باشد.

موسوی چلک اظهارداشت: افزایش تعاملات با جامعه جهانی و دانشگاه ها و مراکز علمی مرتبط با مددکاری اجتماعی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. گام اول جدی تحقق این موضوع از طریق برگزاری اولین کنگره بین المللی۶۰  سال مددکاری اجتماعی در ایران در آذر ۱۳۹۶ برداشته شد. گرفتن اولین کرسی جهانی در کمیته اخلاق فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی و انتخاب رئیس انجمن به عنوان کمیسر اخلاق فدراسیون گام دیگری است که برداشته شده و همینطور انعقاد تفاهم نامه با ۹ انجمن از ۸ کشور در آذر ۹۶ گام دیگری برای تقویت این تعاملات است. البته در سال جاری نیز این ارتباطات گسترده تر خواهد شد، چرا که بهره گیری از دانش و تجارب جهانی و انتقال تجارب داخلی به جامعه جهانی، پویایی علمی در این حوزه را به دنبال خواهد داشت.

photo_2018-04-04_03-14-01

وی گفت: بر این باور هستم که برای تقویت جایگاه مددکاران اجتماعی در کشور می بایست در عرصه سیاستگذاری های کلان کشور حضور موثرتری داشته باشیم. در طی این چند سال انجمن مددکاران اجتماعی ایران سعی کرد در این راه گام های اسامی بردارد ولی هنوز کافی نیست و جا برای کار زیاد است.

موسوی چلک با عنوان این مطلب که بازنگری در نظام آموزش مددکاری اجتماعی در دانشگاه ها و آموزش های ضمن خدمت مددکاران اجتماعی اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: با توجه به بین رشته ای بودن مددکاری اجتماعی و لزوم بهره گیری از دانش سایر علوم مرتبط در این حوزه نیز مددکاران اجتماعی می بایست دانش و اطلاعات خود را افزایش دهند در غیر این صورت از سایر رشته های مرتبط عقب تر خواهند ماند. این موضوع از آنجا اهمیت بیشتر پیدا می کند که در تعریف جدید جهانی مددکاری اجتماعی تفاوت های خاص با تعاریف قبلی ایجاد شده است.

وی افزود: بر اساس این تعریف مددکاران اجتماعی باید نقش و سهم خود را هر جامعه ای در توسعه اجتماعی، انسجام اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، رفاه اجتماعی ، سلامت اجتماعی، سیاستگذاری اجتماعی، به زیستن اجتماعی و…، را مشخص نمایند. با اتکا به منابع علمی موجود مددکاری اجتماعی نمی تواند در تحقق این تعیین کننده های اجتماعی سهم به سزایی داشته باشد که نتیجه ناکارآمدی مددکاری اجتماعی در برون رفت از شرایط اجتماعی موجود و تحقق به زیستن اجتماعی برای همه مردم خواهد بود. لذا به همین منظور ، با توجه به تعریف جدید جهانی مددکاری اجتماعی ضرورت بازنگری در چهار حوزه آموزش و تولید دانش، ساختار اجرایی مددکاری اجتماعی، سیاستگذاری اجتماعی و حوزه منابع اجتماعی (برنامه ها/خدمات)، بیش از پیش احساس می شود.

1824388

موسوی چلک گفت: مددکاران اجتماعی می بایست در حوزه مسئولیت اجتماعی و مطالعه گیری اجتماعی بیش از پیش تلاش کنند. تشکیل سازمان نظام مددکاری اجتماعی می تواند حمایت های صنفی از مددکاران اجتماعی و جایگاه حقوقی آنان را تقویت کند که در این زمینه هم در گذشته پیگیری های صورت گرفته و هم حال در پیگیری است که تحقق آن نیازمند همکاری همه افراد و سازمان های موثر و مرتبط است گر چه زمان بر است ولی نباید دست از تلاش برای تحقق تشکیل این سازمان همچون سایر حوزه ها از قبیل، پزشکی، پرستاری، روانشناسی، مهندسی، منابع طبیعی، کشاورزی و…، دست برداشت.

وی افزود: بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل توسط سازمان امور اداری و استخدامی با هدف ممنوعیت جذب افراد غیر متخصص در پست های سازمانی مددکاری اجتماعی و سختی کار مددکاران اجتماعی ضروری است. زیرا، مددکاری اجتماعی در حوزه اقدامات با نگاه آینده نگری اجتماعی، نیازمند نوآوری و خلاقیت است.