بوئن ویویر: رونمایی از شعار روز جهانی مددکاری اجتماعی ۲۰۲۴

شعار سال ۲۰۲۴ فدراسیون بین المللی مددکاری اجتماعی رونمایی شد.

شعار سال جدید نیز همانند سالهای گذشته از یک سوی، تبلیغ کننده صلح و همبستگی و از سوی دیگر تلاشی برای بازگشت به مفاهیم بومی اصیل انسانی در مددکاری اجتماعی است. سیاست فدراسیون در یک دهه اخیر، همواره پشتیبانی از ساخته های مردم سراسر جهان و نه صرفا برداشتی امریکایی- اروپایی از حرفه مددکاری اجتماعی بوده است. این سیاست در متون نوین حرفه های علوم انسانی با “استعمار زدایی” یا decolonization شناخته و بیان می شود. انتخاب دو رئیس قبلی فدراسیون از کشورهای آرژانتین (رئیس پیشین) و زامبیا (رئیس فعلی) نیز با همین رویکرد صورت گرفت.

در شعار سال ۲۰۲۱ نیز با عنوان “اوبونتو” که یک مفهوم عمیق بومی از افریقای جنوبی بود به خوبی نشان داده شده بود.

عنوان کامل شعار سال ۲۰۲۴ بوئن ویویر: آینده مشترک همراه با تغییرات بنیادین است.

ویویر یک کلمه اسپانیولی به معنای “زندگی کردن” است و بوئن ویویر، یک جنبش اجتماعی بومی امریکای جنوبی (ترجمه شده از کلمه sumak kawsay از زبان بومی های کوچوایی) به معنای “زندگی طولانی و خوب” یا “زیست با کیفیت خوب” است. این شعار بومی، نوعی مسیر زندگی و شکلی از توسعه را تبلیغ می کند که طی آن موضوعات اجتماعی، فرهنگی، محیطی و اقتصادی را باهم در کنار هم و به گونه متعادل دیده شوند.

به نقل از وبسایت فدراسیون، این شعار در راستای برنامه ده ساله مددکاری اجتماعی و توسعه اجتماعی (۲۰۲۰-۲۰۳۰) است که با هدف “تلاش مشترک برای ایجاد تحولات اجتماعی فراگیر” با تأکید بر نقش مددکاران اجتماعی در ترویج رویکردهای ابتکاری و جامعه محور و بهره گیری از ظرفیت های بومی تدوین شده بود.

شعار سال جدید بر خلاف سنوات گذشته با لگوی هر سه سازمان مرجع مددکاری اجتماعی (فدراسیون، انجمن آموزشگاههای مددکاری اجتماعی و شورای رفاه اجتماعی) منتشر شده است و آنگونه که در بیانیه مشترک این سه سازمان آمده است، انتخاب این شعار، واکنشی برای نشان دادن مخالفت مددکاران اجتماعی با دنیای پر از بحران امروز است. بحرانهای گوناگون از جنگ های خشونت آمیز و تخریب محیط زیست گرفته تا فقر و اختلافات چشمگیر سیاسی.

در مقابل این بحرانهای پیچیده و چندوجهی، مددکاران اجتماعی سراغ فلسفه های بومی می روند که بر اهمیت ارتباط مسالمت آمیز با یکدیگر، تعامل موثر انسانها و ارتباط انسان با طبیعت تأکید دارند و هدفشان ایجاد جامعه ای توام با فراگیری، احترام، درک متقابل و حفظ حقوق انسانهاست. در حقیقت، این شعار، تعهد مشترکمان برای آینده ای که انسانیت، طبیعت و تحولات بنیادین و ساختاری محترم شمرده شوند را به ما یادآوری می کند.

پوستر روز جهانی به زبانهای مختلف ترجمه می شود و ترجمه فارسی آن نیز طی روزهای آینده انجام و به فدراسیون برای درج در وبسایت ارسال خواهد شد.

روابط عمومی انجمن مددکاران اجتماعی ایران