دانشجویان و دانش آموزان اغتشاشگر نیستند/خشم نهفته مردم از اختلاس های مسوولین عالی رتبه کشور

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه:« مطالبه گری مردم به منزله تهدید نیست مسوولین باید با زبان منطق گفت و گوی مردمی داشته باشند، به خواست ها و نیازهای مردم توجه کنند و از بالای عینک به مردم نگاه نکنند و نگاه قیم مابانه به مردم نداشته باشند.» تاکید کرد:« اینکه همه کسانی که به خیابان ها آمده اند را اغتشاشگر بدانیم درست نیست به عنوان مثال دانشجویان دانشگاه شریف، علامه، خوارزمی ، تبریز،مشهد و علوم پزشکی های کشور و … که فقط دانشجو هستند و برای مطالبات شهروندی خود دست به اعتراض زدند نمی توان گفت این دانشجویان اغتشاشگر هستند.»

دکتر سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« اتفاقی که بعد از فوت مهسا امینی در کشور افتاد را باید از چند زاویه به آن نگاه کنیم. نکته اول اینکه نباید فکر کنیم خشم و اعتراضات مردمی محدود به فوت مهسا امینی بود بلکه باید یک تحلیل جامع تری نسبت به این موضوع داشته باشیم از این جهت که موضوع این اتفاقات ریشه در گذشته دارد. ریشه بخشی از اعتراضات مردمی مربوط به وضعیت اقتصادی کشوراست و کسی نمی تواند منکر آن شود و همگی بر فشار اقتصادی وارده بر مردم اذعان دارند پس فشار اقتصادی یک عامل محرکی بود که بر اعتراضات تاثیرگذار بود گرچه سبقه یا وجه مشخصه اعتراضات این مرحله در ابتدا در بستر اقتصاد نبود بلکه برای سبک زندگی، حقوق شهروندی با شعارهای “زن، زندگی، آزادی” و “مرد، میهن آبادی” بود. »

پاسخ مسوولین به مردم درباره حوادث قبلی قانع کننده نبود

وی در ادمه گفت:« از دیگر عواملی که باعث بوجود آمدن شرایط فعلی در کشور شده است پاسخ قانع کننده ندادن به مردم در حوادث قبلی بود چه حوادثی که رنگ و بوی سیاسی داشت و چه حوادث اقتصادی و چه سوانح تلخی مثل سقوط هواپیمای اوکراینی، آتش سوزی کشتی سانچی همچنین آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو که پاسخ مسوولین به مردم قانع کننده نبود.»

 

 

خشم نهفته مردم از اختلاس های مسوولین عالی رتبه کشور

وی افزود:« موضوع بعدی خشم نهفته مردم از اختلاس هایی است که توسط مسوولین عالی رتبه کشور در ادوار مختلف صورت گرفته است از معاون اول رییس جمهور گرفته تا برادر رییس جمهور، برادر معاون اول رییس جمهور، مسوولین حوزه بهداشت و درمان یا مسوولین سازمان غذا و دارو در دوران کرونا، اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی محمودرضا خاوری مدیرعامل فراری بانک ملی ایران، فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان، یا اختلاس اخیر در فولاد مبارکه یا فساد مالی در بانک سرمایه یا فساد اکبر طبری در قوه قضاییه و … که همه اختلاس توسط مسوولین طراز اول کشور است و متاسفانه هنوز مشخص نیست پرونده آنها به کجا رسیده است به عنوان مثال هنوز مردم نمی دانند پرونده فساد بابک زنجانی بعد از نزدیک به ده سال به کجا رسید.»

 

 

تناقض در رفتار مسوولین و زندگی آقازاده ها در خارج کشور

وی تاکید کرد:« از طرف دیگر موضوع آقازاده ها و خانم زاده ها مطرح شد که والدین آنها شعار مرگ بر امریکا می دهند اما فرزندان آنها در خارج از کشور مشغول زندگی و تحصیل هستند. تناقض در رفتار مسوولین خشم مردم را به دنبال دارد، مردمی که به شدت درگیر معیشت خود هستند و به شدت از شرایط بد اقتصادی ضربه خورده اند که بخشی از آن به دلیل تحریم و بخش عمده آن به دلیل مدیریت ضعیف است. چند ماه مکرر بیاییم بگوییم با بی حجابی برخورد کنید و بدحجاب ها را جریمه کنید و … در حالی که دغدغه امروز مردم معیشت است آن وقت اجرای طرح هایی اجرا می شود که ممکن است در یک مقطع زمانی ضرورت و کاربرد داشت.»

 

 

طرح های ضربتی در امور فرهنگی-اجتماعی تاثیرگذار نیست

وی افزود:«من به عنوان یک شهروند که از همان ابتدا شاهد منکرات بودم می گویم طرح های ضربتی یا طرح هایی که با رویکرد قهری اجرا می شود در امور فرهنگی-اجتماعی نمی تواند تاثیرگذاری پایدار و عمیقی داشته باشد اگر چنین بود با برخوردهایی که ۴ دهه قبل با بدحجابی شده بود نباید امروز بعد از ۴۰ سال دوباره درگیر موضوع بدحجابی باشیم. ما شاید ۶۰ سازمان مختلف در این زمینه داریم که به نوعی فعالیت های فرهنگی در زمینه حجاب می کنند اما هیچ خروجی مناسبی ندارند.»
موسوی چلک گفت:« وقتی فوت مهسا امینی اتفاق افتاد گرچه ما پیش بینی می کردیم که اعتراضات اجتماعی به آبان ماه برسد ولی فوت تلخ وی تلنگری بود که مردم اعتراض کنند جامعه دانشجویی و دانش آموزی،اصناف، کسبه، هنرمندان و ورزشکاران و گروه های مختلف به نوعی اعتراضاتشان را در غالب اشخاص حقیقی یا حقوقی اعلام کنند ما حتی اعتراض برخی نمایندگان مجلس را در ماجرای فوت مهسا امینی داشتیم.»

 

هیچ کسی عذرخواهی جدی از خانواده مهسا امینی و مردم نکرد

وی افزود:« تاخیر در اطلاع رسانی ماجرای فوت مهسا امینی و مدیریت ضعیف رسانه در بحران ها یکی از چالش های جدی است و همه اینها دست به دست هم داد که اعتراضات شکل بگیرد و وقتی جایی برای شنیدن اعتراضات مردمی نباشد آن وقت خیابان می شود جایی برای رساندن صدایشان به مسوولین. از طرف دیگر در ماجرای فوت مهسا امینی هیچ کسی عذرخواهی جدی از خانواده وی و مردم نکرد.»

 

 

دو حادثه ای که آتش زیرخاکستر برای اعتراضات مردمی بودند

وی درباره دو حادثه اخیر درباره حجاب از جمله انتشار فیلم مادری که خودش را جلوی ماشین گشت ارشاد انداخت و فریاد زنان می گفت بچه من مریض است اما بی توجه به التماس های وی فرزندش را بردند یا ماجرای سپیده رشنو که اعترافات وی را از صدا و سیما پخش کردند، و نقش این دو حادثه بعد از فوت مهسا امینی در اعتراضات مردمی که قبلا در برابر حوادث اینچنینی سکوت می کردند، گفت:« حوادث قبلی خود می تواند انگیزه ای باشد برای اعتراضاتی که اتفاق افتاد. تصاویری که منتشر می شد در زمینه برخورد گشت ارشاد با مردم به نوعی آزاردهنده بود و ادامه این برخوردها و بگیر و ببندها منجر شد به فوت مهسا امینی و با توجه به انباشت مطالبات قبلی مردم و فشارهای شدید اقتصادی و تناقضاتی که در زندگی مسوولین و فرزندانشان در خارج از کشور می دیدند همه اینها به اعتراضات اخیر دامن زد.»

 

 

دانشجویان و دانش آموزان اغتشاشگر نیستند

وی تاکید کرد:«گرچه معتقدم در شروع تجمعات، مردم برای اعتراض به خیابان ها آمدند و خشمی در کار نبود و طبیعی است عده ای از اعتراضات مردمی سواستفاده کنند. ولی اینکه همه کسانی که به خیابان ها آمده اند را اغتشاشگر بدانیم درست نیست به عنوان مثال دانشجویان دانشگاه شریف، علامه، خوارزمی ، تبریز،مشهد و علوم پزشکی های کشور و … که فقط دانشجو هستند و برای مطالبات شهروندی خود دست به اعتراض زدند نمی توان گفت این دانشجویان اغتشاشگر هستند. اتفاقی که برای دانشگاه شریف افتاد به عنوان یک حادثه تلخ همیشه در تاریخ ایران باقی خواهد ماند. ما همین اتفاق را هم قبلا در حادثه کوی دانشگاه داشتیم.»

 

اظهار نظرهایی که خشم مردم را بیشتر کرد

وی گفت:«متاسفانه در طول اعتراضات شاهد اظهارنظرات تندی از سوی برخی بودیم به عنوان مثال حسن عباسی اظهاراتی را علیه فوتبالیست ها در ترویج بی حجابی زنان مطرح کرد«سبک زندگی آن‌ها (فوتبالیست ها) سبک زندگی آمریکایی است؛ لذت، شهوت و پول. چرا به فوتبالیست‌ها ۱۵۰ برابر حقوق کف جامعه حقوق می‌دهید که هار شوند؟» که خشم فوتبالیست ها و مردم را به دنبال داشته است یا اظهار نظر رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره حجاب و اینکه:«چند میلیون راننده تاکسی اینترنتی اگر بدانند که با سوار کردن فرد بی حجاب جریمه می‌شوند بالای ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب در خودروها حل می‌شود و در این صورت ۴ میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر بدون هرگونه تنشی خواهیم داشت.» باعث افزایش خشم مردم شد. متاسفانه وی فکر می کند تمام ایران باید تحت اختیار وی باشند! »

 

 

چرا افرادی که باعث افزایش تنش می شوند بازخواست نمی شوند؟

وی افزود:« از طرف دیگر یکی از نمایندگان مجلس در اظهاراتی تند معترضین را کف روی آب و نجاسات خواند! اظهارنظرات این چنینی که کسی هم از آنها بازخواستی نمی کند باعث شعله ور شدن خشم مردم می شود. باید افرادی که در جامعه تنش ایجاد می کنند را از سمتشان برکنار کرد و نباید به آنها مسوولیتی داد. وقتی مسوولی درکی از زمان خود ندارد نباید بر سمت خود ماندگار باشد. ما دیدیم که به دلیل اظهار نظرات تند این افراد حتی داد اصولگرایان در آمد و شاهد راه اندازی هشتگ های ساکت شو و هشتگ خفه شود بودیم. این سخنان تند خشم مردمی را به گونه ای بالا می برند و همه اینها باعث شده اعتراضات تا امروز ادامه داشته باشد. گه گاهی هم اخبار و کلیپ های ضد و نقیضی از اعتراضات منتشر می شود که به دلیل اینکه دیر در این زمینه ها اطلاع رسانی می شود طبیعتا این اخبار تاثیرات خود را بر مردم می گذارد.»
وی با تاکید بر اینکه نیازمند بازنگری در قوانین هستیم، گفت:« برخی از قوانین در یک مقطعی کاربرد داشته و الان دیگر ندارد یا برخی ستادها در گذشته کاربرد داشته و الان دیگر ندارند لذا نیاز به بازنگری در این زمینه است.»

 

 

قطعی اینترنت مردم را بیشتر به خیابان ها کشاند

وی با اشاره به قطعی گسترده اینترنت و قطع دسترسی به فضای مجازی که نارضایتی شدید مردم به خصوص افرادی که از این راه گذران معیشت می کردند را به دنبال داشته است، گفت:« قطعی اینترنت و محدودیت دسترسی مردم به فضای مجازی تردید مردم را درباره حقیقت ماجرای فوت مهسا امینی بیشتر می کند. به نظر من محدود کردن اینترنت و شبکه های اجتماعی شاید در کوتاه مدت جلوی اعتراضات مردمی را بگیرد اما در بلند مدت اثربخش نیست همانطوری که دیدیم در اعترضات با قطعی گسترده اینترنت، مردم یاد گرفته اند که به خیابان ها بیایند. اگر در گذشته مردم بخشی از اعتراضاتشان را در قالب کمپین و پویش های مختلف در شبکه های اجتماعی اعلام می کردند اما الان در خیابان ها تمام اعتراضات خود را فریاد می زنند. این محدودیت ها در حوزه فضای مجازی که بسیاری از مردم از این راه کسب درآمد می کنند، تهدیدآمیز است.»

 

 

از دست دادن سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی

وی تاکید کرد:« از طرف دیگر سرمایه سوزی هایی که صورت می گیرد گرچه به سرمایه سوزی عادت داریم ولی افرادی همچون علی دایی، کریم باقری، علی کریمی و برخی از هنرمندان و ورزشکاران سرمایه انسانی کشور هستند و نمی توانیم بگوییم کشور بدون سرمایه انسانی پیشرفت می کند. دو سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی برای کشورها اهمیت بالایی دارند که آنها را از دست داده ایم. قرار نیست همه مقابل ما قرار گیرند این دو قطبی سازی ها مسئله ایجاد می کند.»

 

 

نباید با زبان ارعاب و تهدید با نسل نوجوان صحبت کرد

وی با اشاره به ادامه اعتراضات نسل نوجوان گفت:« نسل جدید نسلی است که می خواهد صدایش شنیده شود و خواسته ها و نیازهای متفاوتی از نسل ما دارند. چرخش اطلاعات در میان این نسل بیشتر است و به همین واسطه حضورشان در عرصه های اجتماعی و مجازی بیشتر است و به همین دلیل نیازها و خواسته های آنها متفاوت است. آینده هر کشوری به نسل نوجوان و جوان وابسته است نباید با زبان ارعاب و تهدید با این نسل صحبت کرد این خشم مردم را افزایش می دهد بویژه در این شرایط که اکنون کشور در بحران بسر می برد.»

 

 

مردم از چه تریبونی اعتراضاتشان را به گوش مسوولین برسانند؟

وی گفت:«مسئله مهم دیگر این است که مردم چه تریبونی دارند که بخواهند اعتراضاتشان را به گوش مسوولین برسانند؟ وقتی که شما عموم تریبون ها را در اختیار یک گروه خاص قرار می دهید و همه حرف های مشابه می زنند، مردم فکر می کنند این حرف ها اصلا خاص مردم و حرف مردم نیست و راه های دیگری را برای بیان اعتراضاتشان انتخاب می کنند لذا ما باید فضای گفت و گو را فراهم کنیم. باید برخی از قوانین ناکارآمد را بازنگری کنیم یا کنار بگذاریم. برخی ساختارها را حذف یا بازنگری کنیم یک اولویت بندی جدیدی براساس نیازها و خواست های مردمی داشته باشیم.»

 

 

مطالبه گری مردم به منزله تهدید نیست

وی در پایان تاکید کرد:«مطالبه گری مردم به منزله تهدید نیست مسوولین باید با زبان منطق گفت و گوی مردمی داشته باشند، به خواست ها و نیازهای مردم توجه کنند و از بالای عینک به مردم نگاه نکنند و نگاه قیم مابانه به مردم نداشته باشند آن هم مردمی که امروز به شدت به دلیل مسائل اقتصادی و تصمیم گیری های نادرست در مسائل مختلف تحت فشار شدید هستند، دارند آسیب می بینند و همه چیز خود از جمله سلامت و آرامش و اموال خود را از دست می دهند. مردم طی چهار دهه هر وقت برای نشان دادن وحدت فراخوانده شدند پاسخ مثبت دادند لذا باید فضای مطالبه گری را با به رسمیت شناختن همه اقشار و گروه ها و دادن فرصت های برابر به همه ایجاد کرد تا صدای همه شنیده شود و خواست همه مورد توجه قرار گیرد.»