همایشی برای ترویج اهمیت روابط انسانی در هرمزگان + تصاویر

همایش مددکاری اجتماعی با عنوان “ترویج اهمیت روابط انسانی” در سالن هتل همای بندرعباس در استان هرمزگان برگزار شد.

به گفته نداهاشمی پور، مسئول انجمن مددکاران اجتماعی ایران در استان هرمزگان، این همایش که در روز چهارشنبه ۲۸ خرداد ۹۸ و به همت دفتر  انجمن در این استان برپاشده بود جمع قابل توجهی از مددکاران اجتماعی و مسئولین ومدیران حضور داشتند و رئیس انجمن مهمان ویژه آن بود.

دکتر سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران که سخنران ویژه این همایش بود در تشریح اهمیت موضوع همایش گفت: یکی از مؤلفه‌های روابط انسانی سالم در هر جامعه‌ای، مَحبت کردن و نیکوکاری است که برای ترویج این روابط به خلق شادی گروهی نیاز است.

موسوی چلک افزود: محبت یکی از ارکان اخلاق اجتماعی در روابط به شمار می‌رود و اگر در جامعه‌ای رابطه انسانی نباشد، سلامت روانی افراد به خطر می‌افتد.

وی بیان داشت: امروزه شاهد هستیم افراد، محبت را در فضای مجازی مطالبه می‌کنند در صورتی که در این فضای غیر واقعی روابط انسانی وجود ندارد.

عضو هیات مدیره در منطقه آسیا و اقیانوسیه و کمیسر اخلاق فدراسیون بین‌المللی مددکاران جهان عنوان کرد: بزرگ‌تر شدن نهادهای اجتماعی نشانه بی‌تفاوتی به اجتماع است و راه نجات از گرفتاری‌های قضائی، ترویج محبت در بین مردم است.

موسوی چلک با اشاره به اینکه شادی حق همه مردم است گفت: امروز جامعه با نشاط نیست و اگر نتوانیم شادی را از راه مشروع ایجاد کنیم، ناخودآگاه از راه غیر مشروع وارد خواهد شد.

وی تصریح کرد: جامعه با مصرف مشروبات الکلی، اعتیاد، سلامت روانی و خشونت‌ها مواجه شده است اما نباید فراموش کنیم که دین اسلام دین شاداب و انسان محور است.

این مقام مسؤول خاطر نشان کرد: اینقدر درگیر فرداها شدیم که امروز خود را فراموش کرده‌ایم و طبق آمارهای بدست آمده از ۳۰ مؤلفه فشار روانی بر مردم، ۶ مورد مربوط به نگرانی است و در جامعه‌ای که نگرانی وجود داشته باشد خوی انسانی کم‌رنگ می‌شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بیان کرد: در تحقیقاتی که صورت گرفته، میانگین صحبت کردن افراد با یکدیگر در کشور ۱۵ دقیقه می‌باشد که در ایفای نقش‌های اجتماعی تأثیرگذار است.

موسوی یادآور شد: گسترش تکنولوژی و تغییر سبک زندگی در جامعه نشان دهند ایجاد تنهایی اجتماعی و جایگزین با هم بودن است.

وی تصریح کرد: آنچه امنیت اجتماعی پایدار را در هر جامعه‌ای ایجاد می‌کند، نهادینه کردن رویکرد اجتماعی و نیروی انسانی سالم و با نشاط است.

در ادامه مدیرکل بهزیستی هرمزگان بالای سن رفت و در سخنرانی خود گفت: این اداره فعالیت‌های خود را بر پایه مؤسسات و فعالان اجتماعی انجام می‌دهد و آموزش مددکاران اجتماعی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

غلامحسین رنجبر افزود: ۳۶۰ کارشناس مددکاری اجتماعی از دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی استان فارغ التحصیل شدند که این نشانه پیشرفت برای کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است.

وی اظهار داشت: توجه علمی به مشکلات اجتماعی در جامعه، نیازمند مشارکت خیرین برای ایجاد اشتغال و تخصصی‌تر شدن فعالیت مددکاران می‌باشد.

 

دکتر یاسر رستگار، عضو هیأت علمی و مسؤول دفتر انجمن جامعه شناسی در دانشگاه هرمزگان نیز اظهار داشت: امروزه با قرار گرفتن در عصر دیجیتال، بسیاری از ارتباطات انسان‌ها مجازی و رسانه‌ای شده است.

رستگار خاطر نشان کرد: در جامعه پست مدرن روابط بین زوج‌های جوان ناپایدار شده و برخی از جوانان نیز به ازدواج‌های سفید روی آورده‌اند.

وی یکی از ویژگی‌های دنیای مجازی را ناپایداری رابطه‌ها دانست و عنوان کرد: پدیده نوظهور فست فودی شدن ارتباط‌ها باعث سرد شدن زندگی‌های خانوادگی شده و نه تنها باعث آسیب به بنیان خانواده‌ها می‌شود بلکه زندگی‌های مشترک را کوتاه‌تر کرده است.

این جامعه شناس در دانشگاه هرمزگان بیان کرد: بسیاری از تنش‌های اجتماعی در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد و با آموزش‌های مهارتی به افراد می‌توان از بروز آسیب جلوگیری کرد.

رستگار ادامه داد: در شهرهای پیشرفته‌ای که انسان در خدمت اتومبیل قرار می‌گیرد و توسعه شهری بیشتر از توسعه انسانی باشد، انسان‌ها با یکدیگر غریبه می‌شوند.

نماینده شورای شهر بندرعباس نیز در این برنامه سخنرانی کوتاهی کرد و طی آن بیان داشت: باید به پیشگیری مشکلات جامعه شهری توجه بیشتری شود، در غیر این صورت با سیل پنهان آسیب‌های اجتماعی روبرو خواهیم شد.

آبتین امیری با اشاره به اینکه حمایت از سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد اضافه کرد: باید برای داشتن شهری با نشاط تلاش کرد تا به عنوان خانه دوم مردم قرار گیرد و تحقق آن نیازمند هماهنگی دستگاه‌های اجتماعی با مدیریت شهری است.

در ادامه، عباس میرزاد سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با یادآوری اهمیت روابط انسانها و ارائه تحلیلی از موضوع اهمیت روابط انسانی گفت: سادگی زندگی در گذشته مسائل اجتماعی کمتری را به همراه داشت و اکنون پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش این مشکلات شده است.

 میرزاد افزود: مشکلات معیشتی باعث افزایش اختلافات خانوادگی بین زن و شوهرها شده که با پنهان کردن و مشورت نگرفتن از مشاوران متخصص برای حل تنش‌ها، منجر به بروز طلاق می‌شود.

در حاشیه همایش گرامیداشت مددکاری اجتماعی تفاهم نامه همکاری بین انجمن و استانداری هرمزگان امضا شد.

همچنین به ۴۳ نفر از مدیران ارگان‌های مرتبط و مددکاران اجتماعی فعال در دستگاه‌های دولتی و مؤسسات غیر دولتی لوح تقدیر اهدا شد.

تصاویر: