پیام دبیرکل فدراسیون به مناسبت روز جهانی مددکاری اجتماعی

در روز جهانی مددکاری اجتماعی در سال ۲۰۲۴، مفتخرم که در جامعه بین المللی مددکاری اجتماعی با موضوع Buen Vivirسخنانی را با شما در میان بگذارم. در ابتدا، می‌خواهم بگویم که ما به فکر مددکاران اجتماعی، خانواده‌ها و جوامعی است که در شرایط جنگ و خشونت کار می‌کنند هستیم. ما باور داریم که نقش شما در پیشبرد صلح در سطح جامعه مدنی برای جوامع خود و فراتر از آن حیاتی است. از طرف این حرفه بین المللی، با شما اعلام همبستگی می کنیم و برای شما امنیت آرزو می کنیم. روز جهانی اجتماعی بر همگان مبارک باد!

این یک واقعیت پذیرفته شده است که در قلب مددکاری اجتماعی این تجربه و دانش وجود دارد که مشارکت در میان مردم بر اساس روابط محترمانه، بازگرداندن حیثیت و همکاری مشترک، برای تامین صلح، و ایجاد تعلق و اعتماد برای همه ذینفعان، ضروری است. ما می توانیم به این قلب تپنده افتخار کنیم که هر سال قوی تر می شود زیرا مردم و فرهنگ های بیشتری بخشی از این حرفه ی مهرپرور می شوند. بوئن ویویر (Buen Vivir)، بسیار شبیه موضوع جهانی ما در سال ۲۰۲۱ یعنی اوبونتو، عمیقاً بر اصول مددکاری اجتماعی یعنی بر ارتباط متقابل بین افراد و جوامع متنوع تأکید می‌کند که درون آنها مهارت‌ها و منابع فراوان وجود دارد. بوئن ویویر که ریشه در فلسفه‌های بومی آمریکای لاتین دارد، علاوه بر این، از ما دعوت می‌کند تا درک خود را از روابط تا نه تنها مردم، بلکه به عنوان نوع بشر، ارتباطات و مشارکت‌هایمان با اکوسیستم‌ها، سرزمینها، حیوانات، اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها، آسمان و زمین گسترش دهیم. از همه مردم دعوت می کند آگاهانه تر وارد این روابط شوند و نقش خود را به عنوان یک جزء و شریک طبیعت انجام دهند.

این موضوع هوشمندانه توسط حرفه مددکاری اجتماعی انتخاب شد. زیرا ما، همراه با میلیون‌ها نفر دیگر، تلاش می کنیم تا فرهنگ‌ خطی مدرن ناپایدار رشدتک جانبه و استثمار را با فراگیری، عدالت، صلح و پایداری جایگزین کنیم. بوئن ویویر به ما می آموزد که روابط محترمانه متقابل فقط بین افراد نیست، بلکه با محیط طبیعی هم باید روابط محترمانه داشته باشیم. این ما را به جذابیت و اهمیت مسئولیت ما در مراقبت از جهان هدایت می کند که منجر به تجربه عمیق تری از تعلق و زندگی شرافتمندانه می شود. بسیاری می گویند این یک کلید است که جهان را از رفتارهای غیرانسانی مانند آسیب و سوء استفاده از افراد یا جوامع که هر روز در عناوین اخبار می خوانیم به سوی دیگری هدایت خواهد کرد. اینها در کار هر مددکار اجتماعی در هر کشوری مشهود است.

به طرز غم انگیزی در سطح ژئوپلیتیک، ما شاهد هستیم که سیاستمداران و نظامیان آنها به افراط گرایی دامن می زنند و طوری رفتار می کنند که گویی «دیگران» حق حیات ندارند. در پاسخ، ما از دانش مددکاری اجتماعی خود برای کار با مردم برای تغییر این رفتار غیرانسانی استفاده می کنیم؛ رویکردی مبتنی بر مشاهدات، درک و تجربیات ما از زندگی روزمره مردم در هر جامعه ای. ما می بینیم که آنها عشق ها و نگرانی های روزمره مشابهی دارند. ما از نگرانی ها یا شادی ها در مورد وضعیت فرزندانشان می شنویم، اینکه آیا توانایی پرداخت اجاره بها را دارند و اینکه ماه های آینده چه خواهد شد. ما متوجه عشق آنها به نان تازه پخته شده و قدردانی آنها از لطافت گلهای فصل جدید هستیم. به عنوان متخصصان اجتماعی، نقش ما این است که از مردم حمایت کنیم، زیرا آنها رفتارهای انسان سازانه را می سازند که می دانیم یکی از مهم ترین راه ها برای دستیابی به صلح پایدار است. بنابراین، به مناسبت روز جهانی مددکاری اجتماعی، ما حرفه خود و نقش آن در همکاری با جوامع را گرامی می داریم.

ما از شما مددکاران اجتماعی در سراسر جهان برای تمام تعهدتان به مردم و محیط‌ زیست تشکر می‌کنیم. ما به فکر همکارانمان که در شرایط سخت کار می کنند هستیم. و همانطور که بوئن ویویر را جذب می‌کنیم و به آن فکر می‌کنیم، می‌توانیم مطمئن باشیم که همچنان به رشد و شکوفایی و مشارکت مثبت، همانطور که طبیعت همیشه آن را انجام داده، ادامه می دهیم.

دکتر روری تروئل

دبیرکل فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی