میزبانی ایران از اعضای انجمن مددکاران اجتماعی افغانستان به ایران با حمایت فدراسیون جهانی

نمایندگان انجمن مددکاران اجتماعی افغانستان میهمان انجمن ایران شدند تا ضمن بازدید از تجربیات مددکاران اجتماعی ایرانی، زمینه های همکاری علمی، تحقیقاتی و اجرایی برای توسعه این حرفه در کشور افغانستان را بررسی نمایند.

به گفته حامد علمایی، عضو هیات مدیره و مسئول کمیته بین الملل انجمن مددکاران اجتماعی ایران، این گروه چهارنفره به سرپرستی آقای مسعود ایوبی، رئیس انجمن این کشور، هفت ماه پس از سفر دبیرکل فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی به کابل و پنج ماه پس از عضویت انجمن این کشور در فدراسیون، که تحت عنوان سازمان مددکاری اجتماعی افغانستان (اسو) فعالیت می کند به ایران آمدند.

وی افزود: این سفر به پیشنهاد دبیرکل فدراسیون و با پشتیبانی مالی دکتر آنا رادولسکو رئیس فدراسیون در منطقه اروپا و هربرت پائولیشین نماینده فدراسیون در دفتر سازمان ملل در وین اتریش انجام شد و هدف از این سفر چهار روزه آشنایی با حوزه های عمل خدمات اجتماعی ایران و بهره گیری از تجارب مددکاران اجتماعی ایران بود. انجمن مددکاران اجتماعی نیز تلاش کرد تا این فرصت را برای توسعه مددکاری اجتماعی در این کشور همسایه ایجاد کند.

عضو هیات مدیره انجمن ادامه داد: نمایندگان انجمن افغانستان بسیار با انگیزه بودند و مشتاق بودند تا از فیلدهای موفق مددکاری اجتماعی بازدید به عمل آورند و ما سعی کردیم تا میزبان خوبی برای آنها باشیم.

علمایی، درباره اهمیت این سفر گفت: مددکاری اجتماعی در افغانستان به عنوان یک حرفه مستقل بسیار نوپاست و با توجه به اشتراکات زبانی و فرهنگی بین دو جامعه، به نظر می رسد ایران بهترین گزینه برای انتقال تجارب به این کشور است و این مسئله از طرف فدراسیون بین‌المللی مددکاری اجتماعی مورد تأکید قرار دارد.

وی همچنین، به حضور میلیونها افغانستانی نیازمند خدمات مددکاری اجتماعی در کشور ایران اشاره کرد و گفت: ارتباط با مددکاران اجتماعی افغانستان می تواند زمینه را برای ایجاد دریچه های جدید برای کمک به افغانهایی که در ایران هستند یا قصد بازگشت به کشور خود را دارند به ویژه کودکان افغان که از خانواده خود جدا افتاده اند فراهم کند.

هیات افغانستانی از فیلدهای برجسته شهر تهران در حوزه های اعتیاد، کودکان کار، بیماران روانی مزمن، بی خانمانی و اوتیسم بازدید کردند. همچنین چندین جلسه با مدیران گروه های آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه ها، مدیران کلینیک های مددکاری اجتماعی، برخی مدیران برجسته حوزه توانبخشی و حمایت اجتماعی و مددکاران اجتماعی بهداشت و درمان در دفتر انجمن برگزار شد.

همچنین، تفاهم نامه همکاری بین دو انجمن با تمرکز بر کمک به توسعه کمی و کیفی همه جانبه این حرفه در کشور افغانستان امضا شد.

روابط عمومی انجمن مددکاران اجتماعی ایران