حضور فعالانه مددکاران اجتماعی چین در مقابله با کرونا/ تشکر و حمایت فدراسیون

 

 

انجمن ملی مددکاران اجتماعی چین گزارشی از فعالیت های خود در پیشگیری، کنترل و مقابله با اپیدمی کرونا ارائه کرد.

در این گزارش که در  وبسایت فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعیمنتشر شده و مورد تقدیر و تشویق دبیرکل و رئیس منطقه ای IFSW قرار گرفته، برخی از مهمترین اقداماتی که از سوی مددکاران اجتماعی چین در استان های مختلف در حال اجراست توصیف شده است.

در حال حاضر، مشاوره روانشناختی آنلاین، غربالگری آفلاین جامعه و آموزش جزو روش های اصلی مددکاران اجتماعی چین برای نقش آفرینی در مقابله با این بحران است. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • پیشنهاد مددکاران اجتماعی برای بازدید مددکاران اجتماعی برای حفاظت شخصی و حمایت از پیشگیری و کنترل اپیدمی کرونا
  • تهیه و انتشار دستورالعمل پیشگیری و کنترل ذات الریه ناشی از کرونا که دربردارنده اصول و روش های پایه ای مددکاری اجتماعی طی دوره پیشگیری و کنترل است.
  • آغاز دوره های آموزشی آن لاین “مقابله اجتماع محور با اپیدمی کرونا- مجموعه دوره های مددکاری اجتماعی” با هدف ارائه راهنمایی حرفه ای و حمایت روانشناسی برای مددکاران اجتماعی برای مشارکت موثر تر در پیشگیری و کنترل ویروس.
  • همکاری در سازمان های عضو برای انجام کمپین سلامت روان در مقابله با ذات الریه ناشی از ویروس کرونا که شامل مشاوره روانشناسی به عموم مردم متأثر از این اپیدمی است.
  • تشویق مددکاران اجتماعی در مناطق مختلف کشور از سوی دفاتر استانی انجمن چین برای مشارکت در پیشگیری و کنترل و اجرای دستورالعملهای بومی هر منطقه.
  • در شهر ووهان که منبع اولیه شناسایی و انتشار این ویروس بوده و طبیعتا زودتر و بیشتر از همه در معرض این اپیدمی قرار دارد، انجمن مددکاران اجتماعی از طریق دفتر خود در این استان به تشویق و جذب داوطلبین عمومی و نیز کارکنان درمانی داوطلب می پردازد تا علاوه بر حمایت های روانی اجتماعی ، قرنطینه در منزل و خدمات پشتیبانی انجام دهند. بخشی از این تیم در قالب تیمی موسوم به ۲+۳ خدمت می کنند. به این ترتیب که ۲ نفر شامل یک مددکار اجتماعی و یک مددیار (community-worker)  و ۳ داوطلب  شامل یک نفر دارای مهارت یا تخصص پزشکی، یک متخصص روانشناسی و یک داوطلب مردمی دیگر با نرم افزارهای مبتنی بر اینترنت موبایل با نظارت مسئولین محلی، غربالگری خانه به خانه و شناسایی اولیه و هماهنگی برای رساندن تجهیزات پزشکی برای مبتلایان انجام می دهند.

همچنین برنامه هایی موسوم به مبارزه با اپیدمی و هات لاین محافظت کیک- اسفنجی (Cotton Sponge Guard ) در انجمن های مددکاران اجتماعی شانگهای و گوانژو در حال انجام هستند. وظیفه این برنامه ها خدمات مشاوره ای و دانش افزایی درباره ذات الریه ناشی از کرونا، سیاستهای کنترل و پیشگیری از اپیدمی و خدمات مشاوره و حمایتی مانند کمک های روانشاختی، حمایت عاطفی، خدمات درمانی به افراد مبتلا شده محلی، جمع آوری و دسته بندی دانش و اطلاعات مربوط به راه های محتمل و واقعی پیشگیری و کنترل اپیدمی و موارد دیگر از این دست است.

با انتشار این گزارش، خانم رز هندرسون رئیس منطقه ای فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی ضمن تقدیر از عملکرد مددکاران اجتماعی و انجمن ملی چین سایر اعضای منطقه را به ادامه فعالیت در این مسیر تشویق کرد.

روری تروئل، دبیر کل فدراسیون نیز به گزارش انجمن مددکاران اجتماعی چین واکنش نشان داد و در پیامی نوشت: حضور مددکاران اجتماعی در مقوله پیشگیری از شیوع بیماری ها سابقه درازی دارد و از خانه های اسکان در انگلستان و ایالات متحده تا فعالیت های فعلی مثالهای فراوانی از تلاش مددکاران اجتماعی در این موضوع وجود دارد. مبارزه با ایدز/ اچ آی وی، سارس و وبا نیاز به چیزی بیش از خدمات پزشکی دارد و نقش مددکاران اجتماعی در فراهم کردن آموزش، حمایت، اطلاع رسانی و کاهش ترس در اجتماع، همواره عاملی کلیدی در کنترل و ریشه کنی بیماری و در نتیجه، نجات جان میلیون ها نفر از انسان ها داشته است. درس آموخته های چین نیز ضرورت ایجاد و تقویت خدمات مددکاری اجتماعی را به دولتمردان یادآوری می کند. ما در آینده به جوامعی که دانش و اطلاعات مناسب برای عمل داشته باشند نیاز مبرم خواهیم داشت.

انجمن چین با اعلام نشانی دفتر خود در پکن، از خیرین جهان دعوت کرده تا تجهیزاتی مانند ماسک، ژل شوینده و لوازم بهداشتی را به این دفتر اعزام نمایند.